سرور مجازی چیست؟ چه کاربردی دارد؟

سرور مجازی چیست

سرور مجازی  یا VPS  مخفف کلمات Virtual Private Server میباشد. بر روی هر اَبَر سرور چندین سرور مجازی قرار می‌گیرد که کاملاً دارای سیستم عامل و محیط ایزوله شده برای هر کدام از سرورهای مجازی می‌باشد.

سرویس سرور مجازی معمولا به وسیله وب مسترهایی انتخاب میشود که ترافیک متوسط و بالایی در سایت های خود دارند. مزیت سرور مجازی این است که شما یک سرور مشابه سرور اختصاصی در اختیار دارید که در مقیاس کوچکتر و ارزانتر فراهم شده است.

سرور مجازی چه کاربرد هایی دارد

هاست وبسایت

یکی از مهمترین دلایل خرید سرور مجازی این است که وب مسترها نیاز به هاست با امکانات بالاتری نسبت به هاست لینوکس و هاست ویندوز دارند.به عنوان مثال امکان دسترسی اصلی یا ریشه  و همچنین امکان نصب نرم افزار و ماژول ها از جمله امکاناتی است که در سرور مجازی در دسترس میباشد.

اگر وب سایت شما فضای بالایی در یک هاست میزبانی اشتراکی گرفته است ، به ویژه اگر شما چندین وب سایت با ترافیک بالا دارید ، سرور مجازی (VPS) یک راه حل فوق العاده برای شماست. از طرفی سرور اختصاصی یک سرمایه گذاری بزرگ مالی و فنی می‌باشد. در صورتی که سرور مجازی همان امکانات را با منابع کمتر در اختیار شما قرار میدهد و انعطاف پذیری فوق العاده ای را برای یک توسعه دهنده وب با قیمت ارزان ارائه می دهد.

برای مثال شما می توانید یک VPS برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی و  تجارت الکترونیکی خود که به وسیله پلت فرم های Magento)، WooCommerce، Laravel  (اجرا میشود استفاده کنید. با استفاده از منابع قوی VPS که  بیش از هاست اشتراکی میباشد ، سرعت و ثبات بالاتری برای سایت خود نسبت به سایت های دیگر در اختیار مشتریان قرار میدهید.

میزبانی سرور بازی

اگر قصد راه اندازی سرور بازی آنلاین و یا میزبانی فایل ها و مستندات کسب و کارتان را دارید سرور مجازی انتخاب مناسبی میباشد. با استفاده از این امکان میتوانید یک هاست میزبانی مستندات راه اندازی کرده و دسترسی های مختلف به کاربران و همکاران خود بدهید تا بتوانند به سرور وصل شده و از این منابع استفاده کنند.

تست کردن برنامه

یک راه مقرون به صرفه برای آزمایش نرم افزارها می‌باشد. قبل از اینکه برنامه خود را در دسترس عموم قرار دهید میتوانید در سرور مجازی به صورت موقت بارگذاری کرده و در اختیار دیگران قرار دهید تا مشکلات و نظرات دیگران را بررسی کنید.

سرور دانلود

شما می توانید یک سرور مجازی  VPS به عنوان سرور دانلود استفاده کنید. در این صورت کاربران می‌توانند به صورت مستقیم اقدام به دانلود از سرور شما  کنند.همچنین می‌توانید آدرس جداگانه ای برای این سرور اختصاص داده و یا دسترسی های مختلفی بر روی آن تعریف کنید تا هر کاربر با کلمه عبور و رمز جداگانه ای به سرور دانلود دسترسی داشته باشد.

بک آپ گیری

شما همچنین می توانید از سرور مجازی VPS برای ذخیره فایل های مهم و کلیدی خود استفاده کنید. سرور مجازی میتواند فضای ایمن و در دسترس برای شما فراهم کند.فرض کنید که اطلاعات موجود در کامپیوتر شما پاک شده و یا اطلاعات مهم شما که در محل کار از آن استفاده میکنید به سرقت رفته است. همه این اطلاعات را می‌توانید در سرور مجازی ذخیره کنید و از طریق اینترنت اقدام به دانلود آن کنید. 

قیمت سرور مجازی

در قیمت سرور مجازی موارد زیادی تاثیر گذار است که می‌توان به میزان و نوع فضای ذخیره سازی آن اشاره کرد و تاثیر زیادی در قیمت آن دارد و از این بابت به 3 دسته تقسیم می‌شود:

− سرور مجازی HDD
− سرور مجازی SSD
سرور مجازی NVMe (در واقع سرور مجازی SSD NVMe)

موارد دیگر مثل میزان و نوع رم، سرعت، تعداد هسته و نوع پردازنده ، نسل و برند سرور ، سرعت و کیفیت شبکه و … هم در این قیمت گذاری تاثیر گذار هستند.

قیمت سرور مجازی NVMe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *