نقشه سایت چیست

نقشه سایت چیست

همان‌گونه که می‌دانید، برای رفتن به یک مکان به آدرسی نیاز دارید و اگر این آدرس و نقشه نباشد، یافتن مسیر برای شما دشوار است. نقشه سایت یا سایت مپ همین نقش را برای کوگل ایفا می‌کند. درواقع نقشه‌ی سایت مناسب، نقشه‌ای است که گوگل را به‌سوی صفحاتی که در سایت شما مهم است، هدایت نماید. سایت مپ یا نقشه‌ی سایت از اهمیت زیادی برای سئو سایت برخوردار است، چراکه به گوگل این قابلیت را می‌دهد که صفحه‌هایی که در سایت شما خیلی اهمیت دارد را ایندکس نماید، حتی اگر از لینک‌های داخلی هم استفاده نکرده باشید. در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم که نقشه سایت چیست و آنواع آن کدامند.

معرفی نقشه سایت sitemap

Sitemap نقشه سایت یا همان سایت مپ، نوعی از فایل متنی می‌باشد که همه‌ی آدرس‌هایی که در سایت موجود است، در این فایل هم وجود دارد. سایت مپ این قابلیت را ایجاد می‌کند که موتورهای جست‌وجو، سایت شما را بهتر بشناسند و اگر در صفحه‌های قدیمی سایت تغییری ایجاد کردید، یا صفحه‌های جدیدی را اضافه کردید، اطلاع یابد. سایت مپ این امکان را به شما می‌دهد که فایل متنی دیگری را در بین فایل‌های دیگر در حساب خود باز کنید و این امر سبب می‌شود که موتورهای جست‌وجو و گوگل هم از صفحه‌هایی که روی وب سایت شما قرار دارد، اطلاع پیدا کند. درواقع این قابلیت، سبب می‌شود که اطلاعات خیلی کوچک و جزئی هم درباره‌ی محتوای سایت، در اختیار موتورهای جست‌وجو باشد و به صفحه‌های خاص و ویژه هم دسترسی داشته باشد.

این مثال را در نظر بگیرید تا به اهمیت اینکه نقشه سایت چیست پی ببرید. صفحه‌هایی در سایت شما قرار دارد که قابل‌دسترسی نیست و شما می‌توانید با استفاده از موتورهای جست‌وجو آن‌ها را ایندکس نمایید. سایت مپ بر روی ربات‌های گوگل یا کِراولر Crawler بر شاخص صفحات سایت، تأثیری ندارد ولی می‌تواند دسترسی به محتوای آن صفحات را تا حدی افزایش بدهد. درواقع با داشتن سایت مپ حتماً صفحه‌های سایت شما در موتورهای جست‌وجو قرار نگرفته و ایندکس نمی‌شوند، اما با استفاده از سایت مپ این احتمال را افزایش می‌دهید.

معرفی نقشه سایت sitemap
معرفی نقشه سایت sitemap

اهمیت نقشه سایت چیست

نقشه سایت درواقع می‌تواند اهمیت صفحه‌های سایت را تعیین نماید. ربات‌های خزنده‌ی گوگل هرکدام ملاک‌هایی برای خوبی یا بدی صفحه‌های سایت شما در نظر می‌گیرند. درواقع شما این امکان را دارید که صفحاتی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را به گوگل و موتورهای جست‌وجو معرفی کرده و یا اینکه روی سئوی این صفحه‌ها بیشتر تمرکز کنید و آن صفحات را به صدر رتبه‌بندی سایت‌های گوگل برسانید. اگر می‌خواهید، صفحاتی را در گوگل آپدیت کنید و مطالب جدیدی به آن اضافه کنید، یا اینکه مطالبی که جدیداً در صفحات نوشتید را به گوگل معرفی نمایید، باید با استفاده از سایت مپ این کار را انجام بدهید. درواقع با استفاده از سایت مپ، هنگامی‌که مطلبی جدید اضافه می‌کنید یا صفحه‌ای را آپدیت می‌کنید، ربات‌های خزنده سایت شما را ایندکس می‌نمایند و صفحه‌های سایت را موردبررسی قرار می‌دهند.

معرفی انواع نقشه سایت

پس‌ازاینکه متوجه شدیم نقشه سایت چیست باید انواع آن را نیز معرفی کنیم. دو نوع نقشه سایت وجود دارد: یکی HTML و دیگری XML است. هرکدام از این دو نوع هم کاربردهای گوناگونی برای سئو سایت دارند. سایت مپ HTML جهت دسترسی یافتن کاربران به کلیت سایت شما طراحی‌شده و سایت مپ XML این اطمینان را می‌دهد که ربات‌های خزنده‌ی گوگل و موتورهای جست‌وجوی دیگر، URL هایی که روی سایت شما لیست شده است را بررسی کند و ایندکس نماید. هرکدام از این دو نوع که نام بردیم، دارای ویژگی‌های مثبت و منفی برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو می‌باشند.

  • معرفی سایت مپ XML

سایت مپ XML کوتاه شاهدی عبارت Extensible Markup Language است که معنای زبان نشانه‌گذاری قابل توسعه را می‌دهد. این سایت مپ کمی راحت‌تر است ولی شبیه به روش HTML است و ساختار مشابهی هم دارند. جهت ارسال محتوای سایت به موتورهای جست‌وجو، سایت مپ باید از نوع XML باشد تا موتورهای جست‌وجو بتوانند آن را بخوانند؛ اما HTML جهت نشانه‌گذاری فایل‌های متن با استفاده از قالب‌بندی و همچنین تگ‌های لینک دهی جهت ایجاد کردن ساختار صفحه‌های سایت است.

معرفی سایت مپ XML
معرفی سایت مپ XML

درواقع نقشه سایت XML جهت نشان دادن محتوای سایت‌ها به خزنده‌های موتورهای جست‌وجو است و کاربران امکان دیدن آن را ندارند. درواقع این نوع نقشه سایت به خزنده‌های موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند که ببینند سایت شما دارای چند صفحه می‌باشد و اگر تغییری در سایت ایجاد کنید یا مطلبی اضافه کنید و یا محتوای سایت را آپدیت کنید، این سایت مپ به گوگل اطلاع می‌دهد. موتورهای جست‌وجوی دیگر و گوگل هم خیلی سریع محتوای سایت شما را بررسی کرده و این امر سبب می‌شود که در بهینه‌سازی و سئو سایت شما بسیار مؤثر باشد. درواقع نقشه سایت XML جهت راهنمایی کردن خزنده‌های موتورهای جست‌وجو است، ولی کاربران سایت قادر به دیدن آن نیستند. شاید بتوان گفت که سرعت بررسی شدن سایت توسط خزنده‌ها و ایندکس شدن محتوای سایت‌ها، به نقشه‌ی سایت بستگی دارد.

معرفی سایت مپ HTML

این نقشه‌ی سایت HTML مخفف Hyper text Markup Language و در معنای زبان نشانه‌گذاری ابرمتنی است. درواقع این نقشه‌ی سایت، جهت نشان دادن بدنه‌ی سایت به کاربران است. سایت مپ HTML اطلاعاتی را درباره‌ی صفحه‌های سایت و موقعیت آن‌ها در سایت را دارد. این نقشه‌ی سایت را کاربران می‌توانند ببیند و با استفاده از نقشه سایت HTML امکان دسترسی به قسمت‌های مختلف سایت برای آنان فراهم می‌گردد.

شما یک سایتی را مدنظر قرار دهید که چندین صفحه دارد و هرکدام از صفحه‌ها نیز بخش‌های مختلفی را داشته باشد. هنگامی‌که کاربری به آن سایت وارد می‌شود، نمی‌داند که محتوای موردنظرش در کدام صفحه و در کدام بخش قرار دارد و با استفاده از نقشه سایت HTML این امکان برای او فراهم می‌شود که به بخش‌های موردنظر دسترسی پیدا کند و خیلی سریع محتوای خود را پیدا کند. درواقع سرعت کاربر برای استفاده از محتوای یک سایت افزایش پیدا می‌کند و خیلی دقیق‌تر به محتوایی که می‌خواهد مطالعه کند، می‌رسد. سایت مپ صفحه‌های سایت به کمک لینک‌های داخلی، صفحه‌های سایت را به هم وصل می‌کند و در رتبه‌بندی سایت‌ها، با استفاده از لینک سازی، بهبود می‌یابد.

ارتباط سایت مپ و سئو سایت

سایت مپ برای سئو سایت‌ها اهمیت زیادی دارند و این اهمیت به این دلیل است که نقشه سایت سبب می‌شود که ربات‌های موتورهای جست‌وجو خیلی راحت‌تر و سریع به صفحه‌های سایت بروند و مطالب سایت را بررسی و به‌اصطلاح ایندکس کنند. اگر محتوای سایت تغییر کند و یا به‌روزرسانی شود، ربات‌ها از این موضوع آگاهی پیدا می‌کنند و محتوای تغییریافته را هم ایندکس می‌کنند.

ارتباط سایت مپ و سئو سایت
ارتباط سایت مپ و سئو سایت

ویژگی‌های نقشه سایت چیست

  • نقشه سایت XML این قابلیت را دارد که به موتورهای جست‌وجوی گوگل پیغامی را بفرستند که محتوای سایت را بررسی کرده و ایندکس کند.
  • سایت مپ همچنین این قابلیت را دارد که به موتورهای جست‌وجو اعلام کند که محتوایی که در سایت است، درباره‌ی چه موضوعی است.
  • هنگامی‌که محتوای سایت شما آپدیت شود، سایت مپ XML این را به موتورهای جست‌وجو اعلام می‌کند.
  • افزون بر اینکه زمان آپدیت شدن و زمانی که بین دو آپدیت است را به گوگل اعلام می‌کند، مقدار تکرار آن را نیز به گوگل اعلام می‌نماید.
  • اهمیت هرکدام از صفحه‌های سایت را توسط سایت مپ می‌توانید تعیین نمایید.
  • نقشه سایت XML سبب می‌شود که صفحات پویای سایت، ایندکس شود.
  • اگر یک سایت مپ خوب داشته باشید، ضعف‌های لینک سازی داخلی هم در سایت تا حدی از بین می‌رود.
  • سایت مپ Xml به سایت‌هایی که محتوای بیشتری دارند، این امکان را می‌دهد که با دقت تر و سریع ایندکس گردند.
  • نقشه سایت XML همه‌ی صفحه‌های سایت را به موتورهای جست‌وجو نشان داده و این امر باعث می‌شود که هنگامی‌که بدن و ساختار سایتی، خیلی پیچیده هم باشد، ربات‌های موتورهای جست‌وجو به سمت آن بروند و محتوای سایت را بررسی کرده و ایندکس نماید.

چگونه در گوگل می‌توان سایت مپ ساخت

  • برای ساختن نقشه‌ی سایت، راه‌حل‌های مختلفی است که عبارت‌اند از:
  • ثبت کردن نقشه سایت توسط ابزار sitemap سرچ کنسول
  • کاربرد افزونه‌های ورد پرس مانند افزونه yoast یا All in One Seo Pack
  • اضافه کردن Sitemap: http://example.com/sitemap_location.xml در فایلtxt جهت تعیین نمودن مسیر سایت مپ
  • و…
چگونه در گوگل می‌توان سایت مپ ساخت
چگونه در گوگل می‌توان سایت مپ ساخت

در این مقاله بررسی کردیم که نقشه سایت چیست و اهمیت آن را نیز متوجه شدیم. نقشه سایت برای سئو سایت بسیار مهم است و همچنین جهت پیدا کردن صفحات سایت توسط گوگل و موتورهای جیت و جوی دیگر هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *