وب سرور آپاچی چیست؟ مروری عمیق بر وب سرور آپاچی

وب سرور آپاچی چیست؟ مروری عمیق بر وب سرور آپاچی

وب سرور آپاچی یکی از محبوب‌ترین وب سرور ها برای صاحبان وب‌سایت، توسعه‌دهندگان و حتی ارائه‌دهندگان هاستینگ است که با ۳۳٪ سهم بازار در تمام وب‌سایت‌ها حاکمیت دارد.

در روناک هاست، زیرساخت هاستینگ ما بر روی لایت‌اسپید، یک وب سرور دیگر محبوب، اجرا می‌شود. این کانفیگ خاص باعث بهبود نقاط قوت هر دو سرور می‌شود و به ما اجازه می‌دهد تا عملکرد بهینه را برای کاربرانمان فراهم کنیم.

از سرویس هایی که روناک هاست به شما ارائه می دهد می توان به سرور مجازی بورس ، سرور مجازی ترید و سرور مجازی NVME می توان اشاره کرد.

وب سرور آپاچی چیست؟

آپاچی یک نرم‌افزار رایگان و متن‌باز است که به کاربران اجازه می‌دهد وب‌سایت‌های خود را در اینترنت راه‌اندازی کنند. این وب سرور یکی از قدیمی‌ترین و پایدارترین نرم‌افزارهای وب سرور است که توسط بنیاد نرم‌افزاری آپاچی پشتیبانی می‌شود و نسخه اول آن در سال 1995 منتشر شد.

وب سرور چیست؟

سرورهای فایل، سرورهای دیتابیس، سرورهای ایمیل و سرورهای وب از نوع مختلفی از نرم‌افزار سرور استفاده می‌کنند. هر یک از این برنامه‌ها می‌توانند به فایل‌های ذخیره شده در سرور فیزیکی دسترسی داشته باشند و آن‌ها را برای اهداف مختلفی استفاده کنند.

وظیفه یک وب سرور، ارائه خدمات به وب‌سایت‌ها در سراسر اینترنت است. برای رسیدن به این هدف، وب سرور به عنوان یک واسط بین سرور و دستگاه کاربری عمل می‌کند. در هر درخواست کاربر، محتوا را از سرور دریافت می‌کند و آن را به وب ارسال می‌کند.

بزرگترین چالش وب سرور، ارائه خدمات به چندین کاربر مختلف در همان زمان است، هر کدام از درخواست‌ها، صفحات مختلفی دارند. سرورهای وب فایل‌هایی را که با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند PHP ، Python ، Java و غیره نوشته شده‌اند، پردازش می‌کنند، آن‌ها را به فایل‌های HTML ثابت تبدیل می‌کنند و این فایل‌ها را برای کاربران وب ارائه می‌دهند. وقتی کلمه وب سرور را می‌شنوید، به عنوان ابزار مسئول برقراری ارتباط درست بین سرور و کلاینت فکر کنید.

وب سرور آپاچی چگونه کار می کند؟
اگرچه ما Apache را یک وب سرور می‌نامیم، اما آن یک سرور فیزیکی نیست، بلکه یک نرم‌افزار است که روی یک سرور HTTP اجرا می‌شود. کار این وب سرور برقراری ارتباط بین سرور و مرورگرهای بازدیدکنندگان وب (Firefox ، Google Chrome ، Safari و غیره) در حین انتقال فایل‌ها بین آن‌ها (ساختار مشتری-سرور) است. نرم‌افزار Apache همچنین با هر سیستم‌عاملی، از ویندوز تا یونیکس، سازگار است.

به عنوان مثال ، وقتی یک بازدیدکننده می‌خواهد یک صفحه را در وب سایت شما بارگیری کند، صفحه اصلی یا صفحه «درباره ما»، مرورگر آنها یک درخواست به سرور شما ارسال می‌کند و Apache بازخوردی با همه فایل‌های درخواستی (متن ، تصاویر ، و غیره) برمی‌گرداند.

سرور و کلاینت از طریق پروتکل HTTP با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و وب سرور Apache مسئول برقراری ارتباط روان و ایمن بین دو دستگاه است.

با توجه به زیرساخت منبع باز آن، Apache قابلیت سفارشی سازی بسیار بالایی دارد. به همین دلیل، توسعه دهندگان و کاربران وب می توانند کد منبع آن را با توجه به نوع وب سایتی که در حال ایجاد آن هستند، سفارشی کنند.

علاوه بر این، Apache امکان استفاده از ماژول های زیادی را برای مدیران سرور فراهم می کند که اجازه می دهد تا قابلیت های اضافی را روشن و خاموش کنند. وب سرور Apache ماژول هایی برای امنیت، کش، بازنویسی URL، احراز هویت رمز عبور و سایر ویژگی ها دارد.

برای پیکربندی Apache، شما نیاز به دسترسی به .htaccess دارید. این فایل پیکربندی Apache توسط تمام بسته های میزبانی وب روناک هاست پشتیبانی می شود.

آپاچی در مقابل دیگر وب سرور ها

علاوه بر وب سرور Apache، گزینه های محبوب دیگری نیز وجود دارند. هر برنامه وب سرور برای هدف خاصی ایجاد شده است. اگرچه وب سرور Apache بیشترین استفاده را دارد، اما چندین گزینه جایگزین و رقیب دارد.

آپاپی در مقابل NGINIX

Nginx، که با نام Engine-X تلفظ می‌شود، یک نرم‌افزار رایگان و متن باز است. در مقایسه با Apache، این نرم‌افزار وب سرور نسبتاً جدیدتری است که در سال 2004 منتشر شد.

هدف از ایجاد Nginx حل مسأله c10k بود، به این معنا که یک وب سرور که از رشته‌ها برای پردازش درخواست کاربران استفاده می‌کند، نمی‌تواند بیشتر از ۱۰٬۰۰۰ اتصال را به صورت همزمان مدیریت کند.

  1. با توجه به اینکه Apache از ساختار مبتنی بر thread استفاده می‌کند، صاحبان وب‌سایت‌های با ترافیک بالا ممکن است با مشکلات کارایی مواجه شوند. Nginx یکی از وب سرورهایی است که به حل مشکل c10k پرداخته و شاید موفق‌ترین آنها باشد.
  2. Nginx یک معماری event-driven دارد که برای هر درخواست، یک پروسه جدید ایجاد نمی‌کند. به جای آن، هر درخواست ورودی را در یک thread تکمیل می‌کند. این پروسه اصلی چندین پروسه کارگر را مدیریت می‌کند که واقعاً پردازش درخواست‌ها را انجام می‌دهند. مدل event-based Nginx، درخواست‌های کاربر را به صورت بهینه بین پردازش‌های کارگر توزیع می‌کند که منجر به بهبود قابل توجه در scalability می‌شود.
  3. اگر نیاز به مدیریت یک وب‌سایت با ترافیک بالا را دارید، Nginx یک انتخاب عالی است، زیرا می‌تواند با استفاده از حداقل منابع این کار را انجام دهد. این امر نمی‌تواند به صورت تصادفی باشد که بسیاری از وب‌سایت‌های با دید بازدید بالا مانند Netflix، Hulu، Pinterest و Airbnb از آن استفاده می‌کنند.
  4. با این حال، برای بازیکنان کوچک و متوسط، Apache با چندین مزیت نسبت به Nginx همراه است، مانند پیکربندی آسان، بسیاری از ماژول‌ها و محیطی دوستانه برای مبتدیان.

آپاچی در مقابل Tomcat

تامکت (Tomcat) یک وب سرور محبوب است که همچنین توسعه دهنده آن بنیاد نرم افزاری آپاچی است، بنابراین نام رسمی آن آپاچی تامکت (Apache Tomcat) است. مشابه آپاچی، تامکت یک سرور HTTP است. با این حال، عملکرد اصلی آن تغذیه برنامه های جاوا است نه وب سایت های استاتیک. تامکت قادر است چندین مشخصه جاوا مختلف را اجرا کند، مانند جاوا سروالت (Java Servlet)، صفحات جاوا سرور (JavaServer Pages (JSP))، جاوا EL و وب سوکت (WebSocket).

  1. تامکت به طور خاص برای سرویس دادن به محتوای وب پویا که بر روی برنامه های جاوا اجرا می شود، ایجاد شده است در حالی که آپاچی یک سرور HTTP عمومی است. با استفاده از ماژول های مناسب آپاچی (mod_php، mod_python، mod_perl و غیره)، شما می توانید با زبان های برنامه نویسی مختلف (PHP، Python، Perl و غیره) همراه با آپاچی استفاده کنید.
  2. اگر چه می توانید از سرور تامکت برای سرویس دهی به صفحات وب استاتیک نیز استفاده کنید، اما برای این منظور نسبت به سرور آپاچی کمتر کارایی دارد. به عنوان مثال، تامکت JVM جاوا و کتابخانه های مرتبط با جاوا را قبل از اجرای برنامه های شما بارگذاری می کند که برای بسیاری از وب سایت ها لازم نیست.
  3. علاوه بر این، نسبت به سایر سرورهای وب، تامکت کمتر قابل پیکربندی است. به عنوان مثال، برای اجرای وردپرس، بهترین گزینه یک سرور HTTP عمومی مانند آپاچی یا Nginx است.

مزایا و معایب آپاچی

وب سرور آپاچی می تواند یک گزینه عالی برای اجرای وب سایت شما در یک پلتفرم پایدار و چند منظوره باشد. با این حال، همچنین دارای برخی از معایبی است که باید به آنها توجه کنید.

مزایا:

  1. منبع باز و رایگان است، حتی برای استفاده تجاری.
  2. نرم‌افزار قابل اطمینان و پایدار است.
  3. به‌روزرسانی‌های امنیتی مداوم را ارائه می‌دهد.
  4. به دلیل ساختار مبتنی بر ماژول، انعطاف‌پذیر است.
  5. پیکربندی آسان و برای مبتدیان مناسب است.
  6. بر روی هر دو سیستم‌عامل یونیکس و ویندوز سرورها کار می‌کند.
  7. تحویل بهینه فایل‌های استاتیک و سازگاری با هر زبان برنامه‌نویسی (PHP، پایتون و غیره).
  8. بدون نیاز به پیکربندی اضافی، با سایت‌های وردپرس به خوبی کار می‌کند.
  9. جامعه بزرگی دارد و در صورت بروز هرگونه مشکل، پشتیبانی به راحتی در دسترس است.

معایب:

  1. مشکلات عملکردی در سایت‌های بسیار پرترافیک.
  2. تعداد زیادی از گزینه‌های پیکربندی می‌تواند به آسیب‌پذیری‌های امنیتی منجر شود.

جمع بندی

آپاچی یکی از محبوب‌ترین سرورهای وب است که به شما اجازه می‌دهد بدون دردسر زیاد، وب‌سایتی امن روی سرور خود اجرا کنید. این نرم‌افزار رایگان و منبع باز است که انتخاب خوبی برای مشاغل کوچک و کارآفرینان تنها است که می‌خواهند در وب حضور داشته باشند.

راه کار آپاچی HTTP Server این است که درخواست‌ها را از مرورگر وب مانند گوگل کروم و مایکروسافت اج رد می‌کند و اسکریپت‌های برنامه‌نویسی را به صفحات وب تبدیل می‌کند که محتویات آن‌ها برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده است.

شما می‌توانید یک وب‌سایت وردپرسی را بدون نیاز به هیچگونه سفارشی‌سازی روی وب سرور آپاچی نصب کنید. علاوه بر این، سرور آپاچی با بسیاری از سیستم‌های مدیریت محتوا (مانند جوملا، دروپال و غیره)، چارچوب‌های وب (مانند دیجانگو، لاراول و غیره) و زبان‌های برنامه‌نویسی به خوبی کار می‌کند. این موضوع آن را به یک انتخاب قوی برای همه انواع پلتفرم‌های میزبانی وب، مانند میزبانی مجازی یا میزبانی اشتراکی تبدیل می‌کند.

امیدواریم که این مقاله تمام پاسخ‌های مورد نیاز شما درباره آپاچی را فراهم کرده باشد. اگر هنوز هرگونه سوالی درباره این وب سرور دارید، نظرات خود را در زیر با ما در میان بگذارید!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *