WHMCS چیست

WHMCS چیست

اگر شما شخصی باشید که در زمینه‌ی هاستینگ فعالیت داشته باشید احتمالاً کلمه‌ی WHMCS را بسیار شنیده و مورداستفاده قرار داده اید و اگر هم فرد مبتدی باشید پس مطالعه این مقاله نشان می‌دهد که شما هدف خود را انتخاب کرده و قصد جست‌وجو در این زمینه را دارید و اولین موضوع جست‌وجوی شما آشنایی با مفهوم WHMCS بوده است؛ اما نگران نباشید ما در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل برسی کنیم که WHMCS چیست تا کمکی باشیم در جهت پیشرفت شما به‌سوی هدفتان.

 WHMCS چیست

کلمه‌ی WHMCS مخفف Web Hasting Management Complete Solution می‌باشد که معنای فارسی آن (راه‌حل کامل مدیریت سریع وب) است، درواقع WHMCS یک پلتفرم اتوماسیون برای شرکت‌های هاستینگی می‌باشد که به علت سیستم پیچیده و قدرتمندی که دارد تمام نیازهای یک شرکت‌هاستینگ را برای مدیریت سرویس‌ها و همچنین مشتریان فراهم می‌کند، البته شایان‌ذکر است که برای استفاده از WHMCS باید لایسنس تهیه کنید درواقع این یک پلتفرم مالی می‌باشد. باید توجه داشت که پلتفرم WHMCS یک پلتفرم بسیار موفق خودکار سازی برای مدیریت هاستینگ و سرویس‌دهی اینترنتی می‌باشد که تمام فعالیت‌هایی ازجمله: فروش و فرایندهای مالی و همچنین مارکتینگ را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد.

می‌توانیم WHMCS را یک نوع سیستم حسابداری قوی در نظر گرفت زیرا این نرم‌افزار به صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی کمک می‌کند تا حساب کاربران و محصولات و همچنین مدیریت مالی و حسابداری خریدهای مشتریان را در دست بگیرند.

WHMCS از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های مدیریت مشتریان و اتوماسیون شرکت‌های هاستینگ می‌باشد، به دلیل حساسیت امنیت WHMCS برای شرکت‌های هاستینگ، پشتیبانی فوق‌العاده‌ای از این سیستم می‌شود.

کاربرد WHMCS چیست

سیستم WHMCS برای شرکت‌های هاستینگ بسیار مهم است اما آیا دلیل این اهمیت و حساسیت را می‌دانید؟ WHMCS یک مجموعه از نرم‌افزارهایی می‌باشد که کار را برای فروشندگآن‌هاستینگ راحت‌تر کرده است. این مجموعه نرم‌افزار میزبانی اضافی را مدیریت می‌کند که می‌شود از طریق آن حساب‌های جدید یا همان دامنه‌ها را ایجاد کرد، همچنین این پلتفرم حساب‌های موجود را نیز مدیریت می‌کند، از سوئی هم ارتباط مشتریان را در یک مکان تلفیق می‌کند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد WHMCS این است که این مجموعه تمامیِ ابزارها و خدماتی که برای مدیریت سرویس‌های هاستینگ نیاز است را در اختیار دارد و به شرکت‌ها ارائه می‌دهد و همین امر به‌راحتی کارایی یک شرکت را بالا می‌برد.

کاربرد WHMCS چیست
کاربرد WHMCS چیست

اهمیت استفاده از WHMCS چیست

ازآنجاکه بیشتر وب سرورها در خود php و Mysql را نصب دارند پس قادرند که WHMCS را اجرا کنند، دلیل اهمیت WHMCS چند مورد بسیار مهم برای اکثر شرکت‌های هاستینگ می‌باشد ازجمله‌ی آن‌ها، مورد اتوماسیون و صورت‌حساب می‌باشد، ازآنجاکه پرداخت، یک چالش بسیار مهم نه‌تنها در مشاغل اینترنتی بلکه همه مشاغل هاست، اما برای مشاغل آنلاین این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار است به همین علت است که WHMCS بسیار محبوب قرارگرفته است.

اما چگونه این محبوبیت ایجاد شد؟ این پلتفرم کاربران را قادر می‌سازد تا اتوماسیون را در کل فرآیند صورت‌حساب از همان قدم اولیه یعنی ایجاد حساب تا تولید فاکتور و همچنین پردازش پرداخت، تعلیق و یا فسخ و غیره را به‌راحتی مدیریت کند. از طرفی هم WHMCS با دارا بودن قابلیت پرداخت با ارزهای مختلف مشکل تبدیل ارز را نیز برطرف کرده است. با تمامی این ویژگی‌ها پلتفرم WHMCS پر تقاضاترین و بیشترین مصرف‌کننده‌ترین نرم‌افزار در زمینه میزبانی وب را به خود اختصاص داده است. از این پلتفرم در مواردی مثل آژانس‌های وب و توسعه‌دهندگان و ارائه‌دهندگان هاست و متخصصان فناوری اطلاعات بهره می‌برند.

مزایای استفاده از WHMCS چیست

  • پشتیبانی قوی از طرف توسعه‌دهنده
  • برنامه‌نویسی شده به زبان php و به‌کارگیری مدرن‌ترین ماژول‌ها
  • سیستم فروش دامنه
  • دارای تنظیمات امنیتی دلخواه
  • صدور صورت‌حساب خودکار
  • پیگیری پرداخت و گزارش‌های آماری
  • پشتیبانی چندزبانه برای کنترل پنل و ایمیل
  • ایجاد و تعلیق و خاتمه‌ی خودکار حساب
  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • امکان ثبت‌نام، پرداخت، ثبت سفارش، تمدید، ارتقا و غیره در WHMCS قابل انجام می‌باشد
  • دارای امنیت بالا
  • ایجاد صورت‌حساب به‌صورت اتوماتیک برای مشتریان
  • فروش خدمات به‌صورت زمان‌بندی‌شده
  • قابلیت شخصی‌سازی محیط
  • قابلیت تیکت زدن برای پشتیبانی کاربران
  • و بسیاری از مزایای دیگر
مزایای استفاده از WHMCS چیست
مزایای استفاده از WHMCS چیست

امنیت در WHMCS چگونه است

یکی از دلهره‌آورترین و حساس‌ترین و مهم‌ترین ملاک‌ها، مسائله‌ی امنیت برنامه است. درواقع امنیت یک برنامه دلیل اصلی برای انتخاب و یا حذف آن می‌باشد و از اولویت‌های مهم محسوب می‌شود، اگر امنیت اولویت شما باشد، باید بگوییم که WHMCS از امنیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است پس بدون نیاز به فکر کردن از WHMCS استفاده می‌کنید. در این پلتفرم از ویژگی‌هایی بهره برده شده است که امنیت استفاده از آن را بالابرده است ویژگی‌هایی مثل هشدارها، ممنوعیت‌های خودکار و همچنین پشتیبانی قوی امنیتی که نهایت امنیت را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

چه مراحلی برای استفاده از WHMCS باید طی کرد

  1. در ابتدا باید از سایت‌های معتبر لایسنس مربوطه را تهیه کنید
  2. بعد از خرید لایسنس بر اساس تعداد مشتریانی که مدنظر دارید باید پلتفرم خود را انتخاب کنید البته شما می‌توانید هر زمان که خواستید سرویس را ارتقاء دهید
  3. یک سرور تهیه کنید و با کمک راهنمای نصب آن WHMCS را روی آن نصب کنید
  4. بعدازاین که نصب پایان یافت می‌توانید به قسمت تنظیمات بروید و آن را تنظیم کنید، این تنظیمات شامل: ایجاد محصول، راه‌اندازی و طراحی پنل در وب‌سایت می‌باشد
  5. و در پایان شما اکنون می‌توانید WHMCS را در وب‌سایت اصلی شرکت خود ارائه دهید و از آن برای خرید دامنه و سایر میزبانی استفاده کنید

پلتفرم WHMCS چگونه کار می‌کند

پلتفرم WHMCS یک پنل مدیریتی که شامل تمام خدمات میزبانی وب است را به مشتریان خود ارائه می‌دهد، با این فضای مدیریتی مشتری، این امکان را به مشتری می‌دهد که مشخصات خود را ثبت کند با ثبت مشخصات، ارتباطی میان مدیر پنل و مشتری ایجاد می‌شود و مشتری تمام درخواست‌های خود را ثبت می‌کند درحالی‌که مدیر نیز می‌تواند این درخواست‌ها را مشاهده کند. هنگامی‌که مشتری سرویسی را خریداری کند پلتفرم WHMCS یک فضای پرداختی و یک حساب کاربری برای مشتری ایجاد می‌کند. همان‌طور که قبلاً گفتیم این فضای مدیریتی ورود کاربر و مدیر پنل را برای میزبان راحت و آسان می‌کند که درنتیجه باعث صرفه‌جویی در وقت و زمان می‌شود.

WHMCS چه خدماتی به مشتریان خود می‌دهد

WHMCS چه خدماتی به مشتریان خود می‌دهد
WHMCS چه خدماتی به مشتریان خود می‌دهد
  • از هر محصولی پشتیبانی می‌کند
  • دارای نسخه‌های رایگان به‌صورت ماهیانه و دائمی می‌باشد
  • دارای ایمیل‌های خوش‌آمد گویی می‌باشد
  • می‌تواند فاکتور بسازد و همچنین آن را ارائه بدهد
  • توانایی این را دارد که در فاکتورها مالیات را اضافه کند
  • کاربر می‌تواند سرویس را دانلود و یا ارتقاء دهد
  • می‌توانید محصول موردنظر را دانلود کنید
  • توانایی این را دارد که کد تخفیف را به مشتری به‌صورت هم‌مقدار و هم درصد ارائه دهد
  • دارای فیلدهای انتخابی برای محصولات و پشتیبانی و غیره می‌باشد
  • پیکربندی محصولات به‌منظور افزایش و یا کاهش تعرفه‌ها

هزینه پلتفرم WHMCS چقدر است

در مطالب بالا بیان کردیم که WHMCS بر اساس تعداد مشتریانی که مدنظر داریم برنامه‌ریزی می‌شود و هزینه‌ی آن نیز بر همین اساس و البته یک مورد دیگر یعنی برندینگ شما محاسبه می‌گردد سپس این پنل بر روی سرور قرار می‌گیرد و در آخر هزینه‌ی کلی باهم محاسبه می‌گردد یعنی هزینه‌ی پنل را با سرور میزبان در نظر می‌گیرند.

پشتیبانی در WHMCS چگونه است

حتماً برای شما اتفاق افتاده است که از یک سایتی خریدی انجام داده اید و به دلیل پشتیبانی از مشتری ضعیفی که داشته آن سایت را کنار گذاشته‌اید، بدون شک پشتیبانی مشتری یکی از مهم‌ترین معیارها برای یک فروشگاه آنلاین و یا هر کسب‌وکار اینترنتی محسوب می‌شود، این امر اعتبار و اعتماد شما را بین مصرف‌کنندگان بالا می‌برد و یا بلعکس این اعتماد و اعتبار را از شما صلب می‌کند. پشتیبانی مشتری باید همیشه در دسترس باشد و همچنین دسترسی به آن نیز آسان و راحت باشد که این مسئله با WHMCS حل‌شده است یعنی در پلتفرم WHMCS علاوه بر مزایای فراوانی که دارد هم دسترس آن آسان است و هم همیشه در دسترس می‌باشد. WHMCS با یک سیستم پشتیبانی غریزی تیکت ارائه می‌شود که این امکان را به مشتری می‌دهد در هر زمان و مکانی تیکت ارسال کند. از دیگر ویژگی پلتفرم WHMCS می‌توانیم به یکپارچگی اجتماعی آن اشاره‌کنیم به این معنا که کارکنان موجود می‌توانند به پشتیبانی مشتریان پاسخ دهند.

از اینکه تا پایان مقاله ما را همراهی کردید کمال تشکر را از شما داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *