افزایش سرعت وردپرس | افزایش سرعت قالب و بارگذاری و بالا آمدن سایت

افزایش سرعت وردپرس | افزایش سرعت قالب و بارگذاری و بالا آمدن سایت

افزایش سرعت وردپرس

آیا می‌خواهید سرعت سایت ووردپرسی خود را افزایش دهید؟ هنگامی‌که سرعت بارگذاری صفحات سایت افزایش میابد، تعداد بازدید صفحات سایت نیز بالا می‌رود و هر کاربری که از سایت دیدن کند به سئو وب‌سایت کمک زیادی می‌کند. در این مطلب روش‌هایی که موجب افزایش سرعت سایت وردپرسی و بهبود عملکرد شما می‌شود را خواهیم گفت.

چرا سرعت سایت وردپرس اهمیت دارد؟

فرصت شما برای متقاعد کردن کاربران برای ماندن در سایت کاهش‌یافته است و یک سایت کند موجب ترک بازدیدکننده قبل از برگزاری کامل صفحه می‌شود. طبق تحقیقاتی که روی سراچه‌های آمازون، گوگل و وب سراچه‌های دیگر انجام‌شده است، یک ثانیه تأخیر در برگزاری صفحه سایت منجر به 11 درصد کاهش بازدیدکنندگان و 16 درصد کاهش رضایت کاربران شده است.

گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو، سرعت را یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی سایتها در الگوریتم خود قرار داده و رتبه‌ی سایت کند را پایین می‌آورد. کاهش رتبه‌ی سایت نیز سبب کم شدن و کاهش ترافیک سایت می‌شود. پس اگر می‌خواهید ترافیک و بازدید سایت شما افزایش یابد، باید سرعت سایت خود را افزایش دهید.

مواردی که موجب کاهش سرعت سایت وردپرس می‌شود

اصلی‌ترین و رایج‌ترین عواملی که سبب کاهش سرعت سایت وردپرس می‌شود عبارت‌اند از:

هاست: اگر هاست در وضعیت خوبی قرار نگرفته باشد و به شکل درست پیکربندی نشده باشد، می‌تواند به‌سرعت سایت شما آسیب وارد کند.

پیکربندی وردپرس: اگر سایت وردپرس شما دارای سیستم کش نباشد، باعث افزایش بیش‌ازحد از منبع سرور شما می‌شود و وب‌سایت شمارا یا از دسترس خارج می‌کند یا باعث کند شدن آن می‌گردد.

اندازه حجم صفحه: بهینه‌سازی نکردن تصاویر و فشرده نکردن آن‌ها سبب کند شدن سرعت سایت می‌شود.

افزون‌های ضعیف و بد: اگر از افزون ای با کد نویسی ضعیف استفاده می‌کنید، سرعت سایت شمارا به‌شدت کاهش می‌دهد.

اسکریپت‌های خارجی: اسکریپت‌های خارجی مثل فونت، تبلیغات و… می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد و سرعت سایت شما داشته باشد.

اکنون‌که با عوامل تأثیرگذار روی سرعت سایت وب‌سایت را متوجه شدیم، به بیان چگونگی افزایش سرعت سایت وردپرس می‌پردازیم.

  1. هاست خوب و اهمیت آن روی سات وردپرس برای افزایش سرعت وردپرس

هاست سایت یکی از اساسی‌ترین عواملی است که در سرعت بارگذاری سایت اهمیت دارد. یک‌هاست اشتراکی یا یک‌هاست اختصاصی سبب افزایش عملکرد سایت شما می‌شود.

منابع سرور در سایت‌های اشتراکی بین چندین سایت به اشتراک گذاشته می‌شود و اگر همسایه‌های شما دارای ترافیک زیادی باشند و از آن منابع استفاده‌ی زیادی کنند، سرعت سایت شما کند می‌شود.

البته هاست های اشتراکی خیلی با کیفتی وجود دارد که سبب افزایش کارایی سایت شما در هر شرایطی می‌شود. مثلاً یکی از بهترین گزینه‌ها هاست ابری است برای کسانی که از هاست های اشتراکی استفاده می‌کنند و مشکلات همسایه‌های پرمصرف روی عملکرد سایت شما تأثیر نگذارد.

هاست خوب و اهمیت آن روی سات وردپرس
هاست خوب و اهمیت آن روی سات وردپرس
  1. بهینه‌سازی و افزایش سرعت وردپرس بدون کد نویسی

تغییر در کد نویسی وب‌سایت و تغییر در پیکربندی آن ممکن است وقت زیادی از شما و به‌خصوص از مبتدیان این راه بگیرد، اما نگران نباشید، شما می‌توانید بدون نیاز به کد نویسی عملکرد سایت خود را بالا ببرید و سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهید.

  1. یک افزونه کش وردپرس نصب کنید برای عملکرد بهتر و افزایش سرعت سایت

یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای بهینه‌سازی و افزایش سرعت سایت وردپرس برای کاربران مبتدی استفاده از افزونه‌های وردپرس است. یکی از بهترین افزونه‌ها جهت افزایش سایت وردپرس افزونه‌های کش است.

صفحات وردپرس پویا هستند؛ یعنی هر بار شخصی از یک پست یا صفحات وب‌سایت شما بازدید می‌کند، ساخته می‌شود. برای ساختن صفحات شما، وردپرس باید فرایندی را مثل جست‌وجوی اطلاعات موردنیاز، کنارهم قرار دادن آن‌ها و سپس نمایش آن‌ها برای کاربران خود انجام دهد و اجرا کند. این فرایندها شامل مراحل زیادی می‌شود که وقتی هم‌زمان چند نفر از آن سایت استفاده می‌کنند، سرعت وب‌سایت شما کاهش پیدا می‌کند. به همین علت بهترین کار، استفاده از افزونه‌های وردپرس است.

یک افزونه کش وردپرس نصب کنید برای عملکرد بهتر و افزایش سرعت سایت
یک افزونه کش وردپرس نصب کنید برای عملکرد بهتر و افزایش سرعت سایت
  1. بهینه‌سازی تصاویر برای افزایش سرعت وردپرس

تصاویر به محتوای سایت شما جان تازه‌ای می‌بخشد و به بازید سایت شما کمک شایانی می‌کند. استفاده از تصاویر جذاب و رنگی سبب می‌شود که محتوای سایت شما تا 80 درصد افزایش پیدا کند. اگر تصاویر بهینه نشده باشند به آن سایت آسیب می‌رسانند.

تصاویری که در سایت بهینه نمی‌شوند، یکی از رایج‌ترین مشکلات است هاست که بیشتر در سایت‌های مبتدی شاهد آن هستیم.

اگر تصویری را با گوشی و دوربین خود می‌گیرد بهتر است از نرم‌افزارهای ویرایش عکس برای بهینه‌سازی تصاویر خود در سایت استفاده کنید.

در سئو فقط از دو قالب تصویر PNG و JPEG استفاده می‌شود. حالا تفاوت این دو در چیست؟

تصاویر PNG فشرده نیست. هنگامی‌که یک تصویر را فشرده می‌کنید، برخی اطلاعات از دست می‌رود. پس یک عکس فشرده نشده با جزئیات بیشتر از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است ولی حجم آن بیشتر است و بارگیری آن بیشتر زمان می‌برد.

تصویر JPEG یک قالب فایل‌های فشرده است که کیفیت سایت را کاهش می‌دهد، اما اندازه‌ی آن به شکل قابل‌توجهی کوچک‌تر است.

  • اگر تصویر یا عکس ما دارای رنگ‌های مختلف باشد، از PNG بهتر است استفاده کنیم.
  • اگر تصویر ساده است یا وقتی یک تصویر فشرده نیاز داریم، از JPEG استفاده می‌کنیم.
بهینه‌سازی تصاویر برای افزایش سرعت وردپرس
بهینه‌سازی تصاویر برای افزایش سرعت وردپرس
  1. ایجاد قابلیت Lazy Load برای تصاویر

یکی از راه‌هایی که می‌توان با تصاویر سایت انجام داد، ایجاد قابلیت Lazy Load است، یعنی تصاویری که پایین یک مطلب است با اسکرول کردن کاربر به نمایش درآید. با این کار بسیاری از تصاویر سایت شما در هنگام درخواست اولیه کاربر بارگذاری نمی‌شوند و این موجب ارتقا عملکرد سایت شما می‌شود.

یکی از بهترین افزونه‌ها برای این کار، BJ Lazy Load است که استفاده از آن نیز راحت است.

بهترین روش‌های بهینه‌سازی وردپرس چیست؟

  1. به‌روز نگه‌داشتن سایت وردپرس برای افزایش سرعت وردپرس

سیستم محتوای مدیریت وردپرس با توجه به اپن سورس بودن خود به شکل منظمی به‌روزرسانی می‌گردد. هر به‌روزرسانی ویژگی‌های جدیدی را به آن اضافه می‌کند و باگ‌های قبلی را نیز برطرف می‌کند. به‌عنوان کسی که مسئول سایت و مسئول به‌روزرسانی آن هستید، عدم به‌روزرسانی سبب کند شدن سایت شما و بروز مشکلاتی می‌گردد.

به‌روز نگه‌داشتن سایت وردپرس
به‌روز نگه‌داشتن سایت وردپرس
  1. استفاده از مطالب خلاصه در صفحه اصلی

وردپرس به شکل پیش‌فرض، تمی محتوای یک مطلب را در صفحه اصلی نمایش می‌دهد که موجب کند شدن برگزاری صفحاتی مانند صفحه اصلی، دسته‌بندی‌ها، برچسب‌ها و دیگر صفحات بایگانی می‌گردد.

بر ای افزایش سرعت بارگذاری صفحات اصلی و بایگانی بهتر است از مطالب خلاصه در زیر عنوان هر بحث قرار دهید. برای انجام این کار به مسیر Settings Reading رفته و به‌جای گزینه “Full Text” گزینه “Summary” را انتخاب کنید.

  1. تقسیم کردن کامنت ها در چند صفحه

وجودهای کامنتهای زیاد در یک ساعت نشانگر بالا بودن درصد مشارکت کاربران در سایت است و این مسئله سبب کند شدن بارگذاری آن‌ها می‌گردد.

وردپرس برای حل این مشکل تنظیمات داخلی دارد… برای تنظیم صحیح این قسمت به مسیر Settings Discussion رفته و گزینه “Break comments into pages” را انتخاب کنید.

  1. استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN) برای افزایش سرعت وردپرس

مکان جغرافیایی کاربر و فاصله او از مکان فیزیکی‌هاست می‌تواند بر روی سرعت سایت تأثیر بگذارد. مثلاً فرض کنید که مکان سرور سایت شما در ایران است. به‌طور میانگین می‌توان گفت که سرعت دسترسی کاربران ایرانی به سایت نسبت به کاربری که در اروپا یا آمریکا قرار دارد سریع‌تر خواهد بود.

یک CDN شبکه‌ای از سرورها در مکان‌های مختلف جهان است. هر سرور قابلیت ذخیره‌سازی فایل‌های استاتیک سایت را دارد. منظور از فایل‌های استاتیک فایل‌های ثابتی هستند که تغییر نمی‌کنند. ازجمله این فایل‌ها در سایت می‌توان به تصاویر سایت، CSS ها و فایل‌های جاوا اسکریپت می‌توان اشاره کرد.

استفاده از یک CDN یا شبکه توزیع محتوا به افزایش سرعت سایت برای کاربران واقع در مکان‌های جغرافیایی مختلف، می‌تواند کمک زیادی کند.

استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN)
استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا (CDN)
  1. آپلود نکردن مستقیم ویدیوها در وردپرس

شما می‌تواند ویدیوها را مستقیم درهاست خودبارگیری کنید، اما هرگز نباید چنین کاری را انجام بدهید.

ویدئو، پهنای باند زیادی را می‌خواهد و هزینه‌های زیادی را برای شما می‌تراشد. حتی اگر اشتراک میزبانی وب شما از نوع نامحدود نیز باشد، احتمالاً با مصرف زیاد پهنای باند جریمه می‌شوید و هاست شما سرویس شما با تعلیق روبه‌رو می‌سازد.

و میزبانی از ویدئوها موجب افزایش حجم سایت و افزایش حجم بک آپ ها می‌شود. درنتیجه بازگرداندن سایت وردپرسی شما از بک آپ آن بسیار دشوار است و زمان زیادی را می‌خواهد.

  1. استفاده از پلاگین اسلاید سریع

اسلاید رها ازجمله بخش‌هایی از وب‌سایت هستند که اغلب سرعت بارگذاری صفحات را کند می‌کنند. حتی اگر عکس‌های اسلاید بهینه‌شده باشد، بازهم کد نویسی ضعیف آن، موجب اتلاف وقت کاربران در هنگام بارگذاری می‌شود.

در بررسی که توسط ما برای مقایسه پلاگین های اسلایدر وردپرس انجام شد، پلاگین Soliloquy نمره بهتری نسبت به دیگر پلاگین ها کسب کرد.

  1. استفاده از افزونه گالری سریع‌تر

اگر شما یک وب‌سایت عکس‌دارید بوده یا نمونه کارهای زیادی را در سایت خود به نمایش گذاشته‌اید، حتماً از یک افزونه گالری عکس برای نمایش تصاویر سایت استفاده می‌کنید. بهینه بودن سرعت بارگذاری افزونه گالری شما اهمیت بسیار زیادی دارد.

پیشنهاد ما استفاده از افزونه Envira Gallery است که یکی از بهترین افزونه‌های گالری تصاویر در وردپرس هست. این افزونه به شما امکان می‌دهد تا تصاویر زیبای سایت خود را با حداکثر سرعت به نمایش بگذارید.

  1. انتقال اسکریپت‌ها به فوتر سایت

اسکریپت‌ها قابلیت‌های جذابی را به سایت شما اضافه می‌کنند، اما استفاده از آن‌ها نکات منفی نیز دارد و یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها کندتر شدن سایت است.

وردپرس به‌صورت پیش‌فرض اسکریپت‌ها را در ابتدای بارگذاری و دانلود می‌کند، درصورتی‌که این کار هیچ ضرورتی ندارد. با کند شدن بارگذاری آن‌ها و انتقالشان به انتهای صفحه می‌توان تجربه کاربری بهتری را به بازدیدکنندگان سایت منتقل کرد. این کار با استفاده از افزونه Scripts To Footer می‌تواند انجام شود.

  1. تقسیم پست‌های بلند در چندین صفحه

اکثر بازدیدکنندگان سایت، پست‌های بلند و کامل‌تر را دوست دارند و پست‌های بلند معمولاً رتبه بالاتری نیز در نتایج جستجو کسب می‌کنند؛ اما انتشار پست‌های بسیار بلندی که دارای تصاویر فراوان‌تری هستند، می‌توانید بر روی زمان بارگذاری آن تأثیر منفی وب دی گذارد.

ولی در عوض می‌توانید این پست‌ها را به چندین صفحه تقسیم کنید. وردپرس دارای قابلیت تقسیم صفحات هست. برای انجام این کار کافی است که تگ nextpage را در قسمتی از محتوا که می‌خواهید به صفحه بعد برود، قرار دهید. این کار را می‌توانید چندین بار در یک صفحه تکرار کنید تا پست بلند شما به چند صفحه تقسیم شود.

  1. کاهش درخواست‌های HTTP خارجی برای افزایش سرعت وردپرس

بسیاری از قالب‌های وردپرس پَروَنجاهایی را از وب‌سایت‌های دیگر بارگذاری می‌کنند. این فایل‌ها می‌توانند به‌صورت اسکریپت، فرم شیت و تصاویر از منابع خارجی مانند گوگل، فیس‌بوک و… باشند.

استفاده‌ی محدود از این موارد، مشکلی را ایجاد نمی‌کند. بسیاری از این فایل‌ها نیز به‌گونه‌ای بهینه‌شده‌اند تا هر چه سریع‌تر بارگذاری گردند؛ اما اگر افزونه‌های سایت، درخواست‌های زیادی را برای این فایل‌ها بفرستند، این مسئله می‌تواند بر روی سرعت سایت تأثیر به سایر بدی گذارد. می‌توانید با غیرفعال کردن اسکریپت‌ها و استایل ها یا ادغام آن‌ها با یکدیگر برای کاهش این درخواست‌ها اقدامی انجام بدهید.

کاهش درخواست‌های HTTP خارجی
کاهش درخواست‌های HTTP خارجی
  1. کاهش فراخوان از دیتابیس

این مرحله نیاز به مهارت‌های فنی و دانشی درباره‌ی PHP و فایل‌های قابل وردپرسی دارد. تعداد قالب‌های ضعیف در وردپرس کم نیست و بسیاری از آن‌ها استانداردهای وردپرس را نادیده گرفته و درنهایت دیتابیس سایت را به‌صورت مداوم فرامی‌خوانند. این کار موجب فشار زیاد بر روی سرور و کاهش عملکرد آن‌ها می‌شود. حتی قالب‌های خوب نیز برخی دارای کدهایی هستند که فقط برای گرفتن اطلاعات وبلاگ سایت، دیتابیس را فرامی‌خوانند. شما در این مورد نمی‌توانید از توسعه‌دهنده قالب شکایتی داشته باشید، زیرا او راه دیگری برای اطلاع از زبان سایت در دسترس ندارد.

  1. افزایش سرعت وردپرس با ارتقا نسخه PHP

ارتقا وب‌سایت به جدیدترین نسخه PHP می‌تواند بسیار کسل‌کننده باشد، اما ارزش زیادی دارد. اسکریپت‌ها در نسخه‌های جدیدتر PHP می‌توانند تا 30 درصد سریع‌تر اجرا شوند و این امربر روی سرعت سایت‌های بزرگ تأثیر زیادی خواهد گذاشت. مقاله‌های زیادی در چند وقت اخیر نگارش و منتشرشده که نشان می‌دهد افزایش سرعت اجرای اسکریپت‌ها در نسخه PHP 7.1 است.

ارتقا نسخه PHP
ارتقا نسخه PHP

برای افزایش سرعت سایت وردپرس موارد دیگری نیز وجود دارد که در این مطلب به همین نکات کلیدی اکتفا می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *