راهنمای خرید دامنه

راهنمای خرید دامنه

اگر به تازگی به فکر راه اندازی یک وب سایت شخصی یا وب سایتی برای کسب و کارتان هستید، باید اطلاعاتی را راجع به راه اندازی وب سایت کسب کنید. سپس نسبت به ساخت آن اقدام کنید. اولین راهی که برای راه اندازی وب سایت پیش روی شماست، خرید دامنه خواهد بود. برای ثبت و خرید دامنه باید اطلاعات کلی کسب کنید و سپس نسبت به خرید دامنه اقدام کنید. ساختن وب سایت به هدف های خیلی زیادی انجام می شود؛ برخی برای نشان دادن رزومه ی شخصی خود و برخی صرفا برای آپلود کردن علاقه مندی های خود به یک وب سایت نیاز دارند. در این مقاله راهنمای خرید دامنه سعی کرده ایم تا شما بتوانید به تمامی نکاتی که شما باید قبل از ثبت دامنه بدانید را به صورت کامل توضیح دهیم.

اما عده ی زیادی برای معرفی کسب و کارشان به فکر راه اندازی وب سایت می افتند. راه اندازی وب سایت و مدیریت آن یکی از راحت ترین راه های موجود برای تبلیغ کسب و کار شما است. به عبارتی با داشتن یک وب سایت شما می توانید کسب و کار، هنر و محصولاتتان را به افراد زیادی که به نت دسترسی دارند نشان دهید. امروزه راه اندازی وب سایت به یکی از آسان ترین کارهای ممکن تبدیل شده است، بطوریکه با وجود سایت ساز ها و سیستم های مدیریتت محتوا مثل وردپرس دیگر به طراح سایت نیاز ندارید. در این مقاله سعی کرده ایم شما را در خرید هاست راهنمایی کنیم. شما حتی اگر خیلی مبتدی هم باشید با کمی مطالعه می توانید تمامی کارهایی که برای داشتن وب سایت لازم است را انجام دهید.

دامنه چیست؟

اگر شما صاحب یک فروشگاه لباس باشید برای آنکه مشتری ها به فروشگاه شما سر بزنند، لازم است که آدرس فروشگاه را در اختیار آنها بگذارید. دامنه  ( به انگلیسی Domain) نیز آدرس وب سایت شما در فضای اینترنت است. به عبارتی کاربران با جستوجودی دامنه ی شما در موتورهای جستوجو وارد وب سایت شما می شوند و مطالب، محتوا و محصولاتی را که به نمایش گذاشته اید را مشاهده می کنند. نام دامنه ی هر سایتی که وارد آن می شوید در نوار بالای جستوگر قابل مشاهد است.

هر وب سایت یک دامنه ی مختص به خود را دارد. به عبارت دیگر دو یا چند سایت نمی توانند بصورت همزمان از یک نام برای دامنه خود استفاده کنند. نام دامنه شما باید مختص خودتان باشد و برای شما ثبت شود. هنگامی که یک دامنه به نام شما ثبت می شود هیچ وب سایتی جز شما قادر به استفاده از آن نخواهد بود. شما نیز قادر به استفاده از دامنه ی دیگران نیست و باید برای خود یک دامنه اختصاصی ثبت کنید.

راهنمای خرید دامنه
راهنمای خرید دامنه

دامنه از دو بخش اصلی تشکیل می شود:

  • نام دامنه: نامی که شما بصورت اختصاصی برای ب سایت خود انتخاب می کنید و در ابتدای دامنه قرار خواهد گرفت. نام دامنه ی شما می تواند هر اسمی باشد. شما می توانید هر اسمی را که دوست دارید برای دامنه خود انتخاب کنید، انتخاب دامنه کاملا سلیقه ایی و اختیاری است. اما در انتخاب اسم دامنه باید به چندین نکته ی اساسی توجه کنید:

یک. توجه کنید که اسم دامنهی که انتخاب می کنید متناسب با کسب و کار شما باشد.

دو. در اسم دامنه از علامت های اختصاری استفاده نکنید، سعی کنید اسم دامنه یک اسم ساده و گیرا باشد. بطوری که کاربران را برای ورود به وب سایت شما ترغیب کند.

سه. حتما تحقیق کنید که اسم دامنه قبل از شما برای کسی ثبت نشده باشد. این کار بسیار ساده است، برای اینکه بدانید اسمی که انتخاب کرده اید به سایت who.is یا who.net سر بزنید. توسط این دو سایت می توانید دامنه ی مد نظر خود را استعلام بگیرید. اگر از آزاد بودن اسم دامنه مطمئن شدید نسبت به خرید دامنه اقدام کنید.

چهار. پس از انکه نسبت به ازاد بودن دامنه مطمئن شدید باید در سایت هایی مربوطه دامنه مدنظر خود را ثبت کنید. که در ادامه آن را بیشتر توضیح خواهیم داد.

پسوند دامنه: پسوند های مختلفی برای دامنه وجود دارد که شما طبق سلیقه و صد البته حوزه ایی که  می خواهید در آن فعالیت کنید دامنه را انخاب خواهید کرد. به عنوان مثال دامنه های .net  و .org  و غیره از دامنه هایی هستند که شما برای حوزه هی اختصاصی خود انتخاب می کنید. دامنه های .irو .com نیز از متدوال ترین دامنهه ای موجود هستند که شما با هر کسب و کار و وب سایتی می توانید از آن ها استفاده کنید.

اگر بخواهید از پسوندهای بین مللی مثل .com استفاده کنید، می توانید در سایت های بین المللی که فروش دامنه را انحام می دهند، با ثبت اطلاعاتی که از شما می خواهند دامنه ی مورد نیاز خود را ثبت و خریداری کنید.

راهنمای خرید دامنه ی ملی .ir

برای خرید دامنه ی ملی باید اقداماتی را انجام دهید که به ترتیب ان ها ار برای شما شرح خواهیم داد:

  • دامنه هایی با پسوند ملی بطور کلی در سایت نیک یا ir ثبت می شوند. باقی سایت های داخلی که خرید و فروش دامنه را انجام می دهند نمایندگی هایی از سمت نیک هستند. برای ثبت دامنه ملی در سایت نیک باید یک کد یا شناسه داشته باشید. برای بدست آوردن شناسه کاربری ابتدا وارد وب سایت https://www.nic.ir/Create_New_Handle  می شوید و با ثبت اطلاعات خواسته شده، شناسه ی کاربری را دریافت خواهید کرد.
  • پس از دریافت شناسه ی کاربری می توانید دامنه را از خود سایت نیک خریداری کنید و یا اینکه به وب سایت هایی که نمایندگی هستند مراجعه کنید و دامنه مورد نظرتان را ثبت کنید
  • توصیه می شود که دامنه ی خود را از وب سایت های نمایندگی دریافت کنید. چرا که وب سایت های نمایندگی قیمت پایین تری نسبت به سایت نیک دارند و همچنین خدماتی را برای پشتیبانی در اختیار شما قرار می دهند.
  • پس از آنکه دامنه را ثبت و خریداری نمودید، بار دیگر از سایت های is یا who.net استعلام دامنه ی خود را بگیرید که به اسم شما ثبت شده باشد.
راهنمای خرید دامنه ی ملی .ir
راهنمای خرید دامنه ی ملی .ir

نکته ی دیگری که دارای اهمیت است، این است که حتما حتما مطمئن شوید که دامنه را در یک شرکن معتبر ثبت کرده اید. علاوه بر این از خدماتی که شرکت در مقابل خرید هاست به شما ارائه می دهد آگاهی کافی را به دست اورید. سعی کنید با تحقیق و دقت، خریدی آکاهانه داشته باشید تا بعدها متحمل هزینه های اضافی نشوید. کیفیت کار را قربانی کمیت نکنید.

راجع به شرکت های معتبر خرید دامنه تحقیق کنید و سپس با توجه به خدماتی که ارائه می دهند اقدام به خرید کنید.

در خرید دامنه حتما به نکاتی که گفته شد دقت کنید. چرا که دامنه ی شما ادامه ی فعالیت شما در فضای مجازی را تعیین می کند. اگر به نکاتی که گفته شد دقت کنید با صرف زمان اندکی خودتان می توانید دامنه را ثبت و خریداری کنید. حتما به این نکته توجه کنید که اسم دامنه متناسب با کسب و کارتان باشد. دامنه را از شرکت های معتبر خرید کنید و خدماتی را که شرکت ارائه می دهد در نظر داشته باشید. پس از خرید دامنه، قدم دومی که پیش رو دارید، خرید هاست است. در ادامه به صورت مختصر راهنمایی را برای خرید هاست ارائه می دهیم.

راهنمای خرید هاست

هاست (Host) فضایی برای میزبانی محتوای شما در وب سایتتان است. هاست ها به دو دسته ی هاست ویندوزی و هاست لینوکسی تقسیم می شوند. بنابراین داشت یک هاست که مناسب وب سایت شما باشد و شما را در مدیریت بهتر وب سایت کمک کند بسیار مهم است. پس در ابتدا باید توجه کنید که چه نوع هاستی مناسب وب سایت شما است. چه عواملی تعیین می کنند که یک هاست مناسب وب سایت شماست؟

مشخصات فنی هاست ها را از قبل بررسی کنید. سیستم عامل هاست باید مطابق با وب سایت شما باشد و یا به عبارتی وب سایت شما را ساپورت کند. زبان برنامه نویسی وب سایت شما باید قابل پشتیبانی از طرف هاست باشد. پس در خرید هاست ابتدا توجه  کنید که زبان برنامه نویسی سایت شما چیست و سپس بنابر آن هاست را خریداری کنید. یک عامل دیگر در انتخاب و خرید هاست این است که شما می خواهید وب سایت خود را به چه سیستمی کنترل و مدیریت کنید.

هاست
هاست

کنترل پنل های زیادی برای مدیریت وب سایت و هاست وجود دارند که امکانات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. نکته ی دیگر در خرید هاست این است که شما به چه اندازه فضا و پهنای باند نیاز دارید که این بستگی دارد محتوای شما چه حجمی را در بر می گیرند. پهنای باند هاست ترافیک سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهد و از این رو بسیار مهم است.

از دیگر عوامل می توان به کیفیت هاست توجه کنید. پیش از خرید هاست کیفیت هاست را بررسی کنید. از هاست هایی که تعداد دامنه های زیادی را پشتیبانی می کند استفاده کنید، این نکته کیفیت و پشتیبانی خوب هاست را یادآور می شود. هاست را از شرکت های معتبر تهیه کنید، بررسی کنید که شرکت ارائه دهنده چه خدماتی را پیش روی شما می گذارد.شرکت سرویس دهنده باید به طور منظم از هاست شما بکاپ بگیرد و در موافع نیاز در اختیار شما قرار دهد. نکته ی پایانی که در همه موارد قابل توجه زیادی است قیمت هاست است. قیمیت هاست را مورد توجه داشته باشید، کیفیت را فدای کمیت نکنید. سعی کنید با یک خرید هوشمندانه از بهترین انتخاب ها استفاده کنید.

در این مقاله راهنمای خرید دامنه سعی کرده ایم تا شما بتوانید به تمامی نکاتی که شما باید قبل از ثبت دامنه بدانید را به صورت کامل توضیح دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *