رید چیست معرفی انواع سطوح RAID

رید چیست معرفی انواع سطوح RAID

RAID به شبکه یا جمعی از هارد دیسک ها می‌گویند که با روش‌های ویژه‌ای یک داده ذخیره می‌نمایند. درواقع این فناوری برای امنیت بیشتر ذخیره کردن دیتاها روی هاردها می‌باشد و از این طریق سرعت ذخیره‌سازی نیز افزایش پیدا می‌کند. یافتن یک رید مناسب و استفاده کردن از آن‌هم برای یافتن سرویس‌های میزبانی بسیار مؤثر است. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم رید چیست معرفی انواع سطوح RAID کدام هستند.

معرفی رید RAID

RAID مخفف شده‌ی Redundant Array Of Inexpensive Disk می‌باشد و گاهی هم با عبارت Redundat Array Of Independent Disk کاربرد دارد. خود کلمه‌ی RAID یعنی، آرایه‌ی افزونه دیسک های مستقل. درواقع این تعریف به‌طورکلی RAID را پوشش نمی‌دهد و در یک تعریف خیلی کامل‌تر می‌توان گفت که فناوری است که چندین هارد دیسک را ترکیب می‌کند. درواقع با استفاده از این فناوری، دیتاهایی که می‌خواهند روی یک هارد نگهداری و ذخیره گردند، به شکل برابر در دیسک های ترکیب‌شده در یک رید نگهداری می‌گردند. این عمل سبب می‌شود که امنیت دیتاها حفظ شود و اگر برای هارد دیسک ها مشکلی پیش آمد، به دیتاها آسیبی وارد نشود. همچنین سرعت پردازش داده‌ها و عملکرد آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

پیشینه رید RAID

واژه رید، توسط شخصی به نام دیوید پترسون، رندی کتز و گارث گیبسون برای بار اول در سال 1987 عرضه شد. این افرادی که نام آن‌ها را بردیم، اعتقاد داشتند که کاربرد چندین قسمت جداگانه و در دسترس در کنار یکدیگر، کارکرد هارد دیسک اصلی را بهتر می‌کند و اگر مشکلی برای سیستم به وجود آمد، ذخیره‌ی دیتاها در هاردهای مختلف این اطمینان را به افراد می‌دهد که دیتاها روی هارد دیسک های مختلف، از بین نمی‌رود.

معرفی رید RAID
معرفی RAID

این پیشنهاد بسیار موردتوجه افراد دیگر هم قرار گرفت و روزبه‌روز توسعه‌ی بیشتری پیدا کرد تا جایی که امروزه RAID  بندی کردن هاردها، یکی از بهترین و مهم‌ترین فناوری‌ها می‌باشد. پیش از اینکه رید کردن با پیشنهاد این افراد انجام گردد، شرکت‌ها و افراد دیگری هم این پیشنهاد را داده بودند ولی با نظریه‌ی این سه نفر، فرایند رید کردن کامل شد و معرفی گردید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که رید چیست معرفی انواع سطوح RAID کدام یک هستند.

ویژگی‌های رید RAID

امنیت خیلی بالاتر

همان‌طور که گفتیم، دیتاها روی چندین هارد دیسک نگهداری و ذخیره می‌گردد؛ این امر موجب می‌شود که اگر برای یک هارد و یا دو هارد مشکلی پیش بیاید، با هارد دیسک های دیگر هم بتوان به آن دیتاها دست‌یافت و این یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت RAID است.

عملکرد بهتر

برای کسی که از رید ها نگهداری و نظارت می‌کند، این قابلیت هست که دیتاها را به دو بخش، تقسیم کند و هر قسمتی را در یک هارد دیسک بگذارد و این امر هم باعث عملکرد بهتر برای دسترسی یافتن به دیتاها می‌شود.

بالا رفتن میزان ظرفیت

همان‌طور که می‌دانید در فناوری RAID ، دو یا چند هارد دیسک با یکدیگر ترکیب‌شده و این ترکیب شدن باعث می‌شود که ظرفیت ذخیره‌سازی دیتاها نیز گسترش پیدا کند.

روش‌هایی که رید RAID را می‌توان ساخت، کدامند

جهت ساخت رید و ترکیب کردن هارد دیسک ها به دو روش می‌توان این کار را انجام داد:

  1. 1. نرم‌افزاری

در این روش، از سیستم‌عامل و ابزارهایی که در آن وجود دارد برای ساختن RAID  استفاده می‌گردد، پس در این روش به یک سیستم‌عامل نیاز است. از ویژگی‌های مثبت این روش می‌توان به پرداخت هزینه‌ی کمتر اشاره کرد؛ چون در این روش نیاز به سخت‌افزار نیست پس هزینه‌ی آن کمتر است. ویژگی‌های منفی این روش اما بیشتر است. از ویژگی‌های منفی این است که سیستم در حالت نرم‌افزاری برای ایجاد رید به دلیل اینکه از منبع سیستم استفاده می‌کند، سرعتش کم می‌شود. سیستم‌عامل‌ها همگی می‌توانند رید ایجاد نمایند اما همگی نمی‌توانند از سطح‌های مختلف آن پشتیبانی نمایند. هنگامی‌که می‌خواهید هارد را عوض کنید، باید سیستم را خاموش کنید و ممکن است در جایی که باید سیستم به‌طور همیشگی روشن باشد، با مشکل مواجه شوید. از سی پی یو سیستم میزبان هم استفاده می‌نماید و قابلیت بوت کردن برای کاربر نیز وجود ندارد.

  1. 2. سخت‌افزاری

در این روش باید یک قطعه برای سخت‌افزار به اسم RAID Controller تهیه کنیم که بتواند RAID  بسازد. از ویژگی‌های مثبت این روش این است که از سی پی یو سیستم میزبان استفاده‌ای نمی‌کند و قابلیت بوت کردن را به کاربران می‌دهد. از امکان Hot-Swapping بهره می‌برد که شما می‌توانید بدون اینکه با مشکلی مواجه شوید، هارد دیسک را عوض کنید. از ویژگی‌های منفی آن نیز می‌توان به خریدن یک سخت‌افزار جداگانه جهت رید کردن اشاره نمود که ممکن است پرهزینه باشد.

معرفی رید RAID
معرفی RAID

روش striping رید

در این تکنیک، دیتاها به‌اندازه‌های مساوی تقسیم‌شده و به این اندازه‌ها بلوک می‌گویند. بعد این بلوک‌ها روی RAID به شکل یکسانی قرارگرفته و ذخیره کردن دیتاها در این روش عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

روش mirroring رید

در این تکنیک داده‌ها به‌طور مساوی و در یک‌زمان روی هارد دیسک ذخیره می‌گردد و کارکرد ذخیره‌سازی افزایش می‌یابد و تحمل خطا نیز بالاتر می‌رود.

روش parity رید

در این روش ذخیره‌سازی نیز دیتاها مثل روش striping به بلوک‌هایی قسمت قسمت می‌شوند و از روش checksum در آن استفاده می‌گردد. در این تکنیک از یک تابع برابر که برای بلوک‌های دیتاها تعریف گردیده، استفاده می‌شود و اگر یک هارد با خطا روبرو شد، بلوک دیتا ای که از بین می‌رود، دوباره به کمک checksum محاسبه می‌شود.

انواع سطح‌های رید RAID

  1. 1. سطح 0 رید

این سطح با استفاده از روش striping طراحی‌شده است و در این سطح حداقل برای رید کردن به دو هارد دیسک نیاز داریم. در سطح صفر سیستم کارکرد بالایی دارد ولی ممکن است خطا در آن نیز رخ بدهد.

  1. 2. سطح 1 رید

در این سطح نیز دو هارد نیاز داریم و از روش mirroring در این سطح استفاده می‌گردد. سرعت RAID  کردن در این سطح بالا است و اگر خطایی رخ دهد، دیتاها در قیمت دیگر ذخیره می‌گردند.

  1. سطح 5 رید

در سطح 5 از روش striping و parity به شکل ترکیبی استفاده می‌شود و برای انجام کار به 3 هارد دیسک نیاز است. سرعت در این روش بسیار بالا می‌باشد و اگر خطایی در یکی از هارد دیسک ها به وجود آید، دیتاها در یک هارد دیگر نگهداری می‌شوند.

  1. 4. سطح 6 رید

در این سطح نیز کارکرد مانند سطح 5 می‌باشد و از روش striping و parity به‌صورت ترکیبی استفاده می‌گردد. دو parity به‌طور یکسان در یک‌زمان به‌کاربرده می‌شود و سرعت هم مانند سطح 5 است.

  1. 5. سطح 1+0 رید

اگر روش striping و mirroring با یکدیگر اجرا شوند، این سطح ایجاد می‌گردد و کارکرد RAID 0 را دارد.

  1. 6. سطح 5+0 رید

این سطح هم از ترکیب شدن رید 0 و رید 5 ایجاد می‌شود که به 6 هارد در این سطح نیاز است.

  1. 7. سطح 6+0 رید

از ترکیب شدن رید 0 و رید 6 این سطح ایجاد می‌شود که رید 60 هم نام دارد. در این سطح به هشت هارد نیاز داریم. روش ذخیره‌سازی دیتاها در این روش مانند RAID 6 می‌باشد و فقط یک تفاوت میان آن‌هاست که parity در آن دو بار تعریف می‌گردد و اگر سیستم خطایی داشته باشد، بازهم کار خود را ادامه می‌دهد.

معرفی رید RAID
معرفی RAID

پیدا کردن یک رید مناسب برای ذخیره کردن دیتاها بسیار اهمیت دارد. در مقاله RAID  چیست معرفی انواع سطوح RAID به‌طور کامل این فناوری را معرفی نموده و شما را برای انتخاب کردن راهنمایی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *