نیم سرور یا dns چیست

نیم سرور یا dns چیست

اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار اینترنتی را راه‌اندازی کنید، ابتدا باید یک سایت داشته باشید و پس‌ازآن یک دامنه و هاست برای ذخیره‌ی اطلاعات سایت خود بخرید. حالا لازم است که دامنه را به هاست متصل کنید، برای این کار از نیم سرور یا DNS استفاده نمایید. DNS مخفف شده‌ی Domain Name System است که هدف و وظیفه‌ی آن، وصل کردن دامنه به آی پی می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که نیم سرور یا dns چیست و شما چرا باید از آن استفاده نمایید.

مشکلات با IP ها

سال‌ها پیش، اینترنت به‌صورتی که امروز در دسترس همگان است، برای همه مردم قابل‌دسترس نبود و همه هم از آن استفاده نمی‌کردند. در آن زمان برای جست‌وجو در اینترنت، IP را تایپ می‌کردند و بر اساس آن به آدرس موردنظر دسترسی پیدا می‌کردند؛ اما هرروز که گذشت نیاز مردم به وب‌سایت‌ها و اینترنت بیشتر شد و حفظ کردن نام IP ها بسیار سخت بود و کار را برای کاربران بسیار دشوار می‌کرد. امروزه شما با دامنه‌ها می‌توانید به سایت موردنظر خود دسترسی پیدا کنید.

معرفی نیم سرور یا dns

درواقع وب‌سایت‌ها توسط نیم سرورها، نام دامنه را به‌جای ای پی سایت‌ها که حفظ کردن آن‌ها سخت است، در هنگام جست‌وجو سرچ می‌کنند. درواقع متصل کردن دامنه و هاست توسط نیم سرورها امکان‌پذیر می‌شود. خیلی راحت به‌جای اینکه نام IP را سرچ کنیم، با استفاده از دامنه به سایت موردنظر می‌رسیم.

نیم سرور یا dns چیست
نیم سرور یا dns چیست

دی انس اس ها را مانند یک دفترچه تلفن هوشمند می‌توان تصور کرد که کاربران ممکن است نتوانند همه‌ی شماره تلفن‌های آن را حفظ نمایند، ولی نام و نام خانوادگی اشخاص در نظر آن‌ها می‌ماند و با استفاده از نام آن‌ها به شماره‌ی موردنظر می‌رسند. درواقع این تحول بزرگ در تبدیل کردن آدرس‌ها به اسم در دی ان اس ها، برای کسب‌وکارها و مشاغل بزرگ بسیار مفید بوده و آن‌ها می‌توانند برای آنکه هویت واقعی خود را به کاربران عرضه کنند، اسم ویژه‌ای برای کسب‌وکار خود نام گزاری کنند و از آن طریق کاربر با استفاده از نام انحصاری آن‌ها به سایت دسترسی پیدا کند. اگر آدرس‌ها توسط دی ان اس به نام دامنه تبدیل نمی‌شد، ممکن بود که کاربران هم سایت موردنظر خود را فراموش کنند و بسیاری از کسب‌وکارها اعم از کوچک و بزرگ، مشتریان خود را از دست بدهند. این نکته را یادآوری کنیم که برخی از IP ها نیز ممکن بود تغییر پیدا کنند و همین تغییر ای پی نیز باعث می‌شد که برخی از مشتریان توانایی حفظ کردن آدرس را نداشته باشند و به سراغ مجموعه‌ی دیگری بروند. حالا بدون استفاده از ای پی سرورها، با افزودن نام دامنه، به سایت موردنظر دسترسی می‌یابید.

وقتی‌که Uniform Resource Locator یا URL را در محیط اینترنت وارد می‌نمایید، اگر سرور دی ان اس کار نکند، سیستم شما ای توانایی را ندارد که ای پی را برای URL وارد نماید و سیستم شما این امکان را ندارد که بداند چگونه به مرورگر خود متصل شوید و با پیغام DNS error دی ان اس ارور مواجه می‌شوید.

نحوه‌ی عملکرد نیم سرور یا dns

پس‌ازاینکه متوجه شدید نیم سرور یا dns چیست باید به سراغ شیوه‌ی عملکرد آن برویم. تعداد زیادی از کامپیوترها در سراسر دنیا به اینترنت متصل هستند و هر سیستمی که به اینترنت وصل می‌شود، یک ای پی ویژه دارد که به سیستم‌های دیگر این توانایی را می‌دهد که سیستم‌های دیگر را بشناسد. آدرس ای پی ها به‌صورت تعداد زیادی از اعداد مثلاً 192.124.249.166 می‌باشد. حالا شما فکر کنید که برای اینکه به سایت‌های موردنظرتان دسترسی پیدا کنید، باید همه این اعداد را برای هر سایتی حفظ کنید. طبیعی است که حافظه‌ی شما قدرت حفظ این تعداد اعداد را ندارد و شما از اینکه سایت‌ها را بازدید کنید، خسته می‌شوید و یا صرف‌نظر می‌کنید. درواقع این نکته هم مهم است که این اعداد طولانی، اطلاعاتی درباره‌ی سایت موردنظر شما ارائه نمی‌دهد و شما متوجه نمی‌شوید که آن ای پی به چه سایتی تعلق دارد و سردرگم می‌شوید.

نام دامنه‌ها برای آسان نمودن مشکلات سرچ نام وب‌سایت‌ها به وجود آمد که صاحبان سایت‌ها این امکان را داشته باشند که نام سایت خود را انحصاری کرده و کاربر بسیار آسان به آن دست پیدا کند و نام سایت و آن کسب‌وکار در خاطرش ماندگار شود. دی ان اس یا نیم سرور یا Domain Name System ها این‌گونه عمل می‌کند که شما با افزودن نام دامنه، دی انس آن را به ای پی تبدیل می‌کند و سیستم شما به سرور آن سایت وصل می‌شود.

نام سرور
نام سرور

تغییر نام سرور

از ویژگی‌های دی ان اس این است که به صاحبان وب‌سایت‌ها این امکان را می‌دهد که وب‌سایت خود را بدون اینکه نام دامنه تغییر پیدا کند، جابجا نماید. شرکت‌هایی که مخصوص ثبت دامنه هستند، برای مدیریت نام سرورها نیز امکاناتی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این نکته را یادآوری کنیم که کار منطقی این است که دامنه را در شرکتی که ارائه‌دهنده‌ی میزبانی شما است، ثبت نمایید. ولی اگر نان دامنه در شرکت ارائه‌دهنده‌ای ثبت گردیده و سایت شما در شرکتی غیرازآن میزبانی می‌شود، بهتر است عنوان سرورهای دامنه‌ی خود را عوض کنید تا بتواند به آدرس ای پی که میزبانی سایت شما را بر عهده دارد، اشاره نماید.

شیوه‌ی یافتن وب‌سایت توسط مرورگر

پس‌ازاینکه فهمیدید نیم سرور یا dns چیست باید بدانیم که مرورگر چگونه وب‌سایت را جست‌وجو می‌کند. وقتی‌که سایت را در مرورگر و جایی که مخصوص واردکردن نام و یو ار ال است، می‌نویسید، چند عمل انجام می‌گردد تا مرورگر بتواند به سایت موردنظر شما دست پیدا کند. نام دامنه توسط دی ان اس به ای پی تبدیل می‌گردد و پس‌ازآن وب‌سایت روی صفحه می‌آید.

  • مرورگر با چک کردن کش خود ای پی سایت را با استفاده از نامی که شما می‌نویسید، resolve می‌کند و سایت را پیدا می‌کند.
  • اگر نام دامنه نتواند resolve گردد، مرورگر، هاست و رکوردهای دی ان اس را تست و چک می‌نماید.
  • حالا اگر رکوردی هم در فایل‌های هاست وجود نداشته باشد مرورگر بادی سرور دی ان اس پیش‌فرض را پیدا کند و اگر ورودی برای نام دامنه باشد، مرورگر آن را پیداکرده و در معرض نمایش قرار می‌دهد.
  • حالا درصورتی‌که سرور دی ان اس رکوردی برای دامنه نداشته باشد، مرورگر باید سروری را در دیگر نقطه‌ها پیدا کند.
  • اگر بازهم مرورگر موفق به پیدا کردن سایت دی ان اس سرور خود نشد، نام دامنه resolve نشده و ارور یا خطایی برای کاربر نمایش می‌دهد.
شیوه‌ی یافتن وب‌سایت توسط مرورگر
شیوه‌ی یافتن وب‌سایت توسط مرورگر

اکنون متوجه شدیم نیم سرور یا dns چیست و چگونه‌ای پی توسط دی ان اس به نام دامنه تغییر پیدا می‌کند. کاربرد دی ان اس ها به کاربران کمک زیادی کرد تا بتوانند سایت موردنظر خودشان را به‌راحتی پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *