سیستم عامل لینوکس چیست

سیستم عامل لینوکس چیست

شاید خیلی از شما عزیزان درباره سیستم‌عامل لینوکس شنیده باشید و بسیاری از شما نیز اطلاع جامع و کاملی از این سیستم نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم که درباره اینکه سیستم عامل لینوکس چیست و چرا باید از آن استفاده کنید صحبت کنیم و به مزایا و معایب و انواع توزیع آن بپردازیم.

سیستم‌عامل لینوکس چیست ؟

خب درواقع یکی از سیستم‌عامل‌های رایگان و محبوب نزد مهندسان نرم‌افزار سیستم‌عامل لینوکس می‌باشد که به‌صورت متن‌باز نیز ارائه می‌شود. بسیاری از افراد اعتقاد بر این دارند ک لینوکس هسته داخلی و کامل سیستم می‌باشد. در اصل این سیستم‌عامل کد نویسی شده می‌باشد و اپن سورس نیز هست در نتیجه شرایط این را ایجاد می‌کند ک مهندسان نرم‌افزار به‌راحتی بتوانند تغییراتی را در آن به وجود بیاوردند و آن را نیز برای خود شخصی‌سازی بکنند و باعث توسعه شوند.

اگر قصد خرید هاست لینوکس را دارید می توانید به صفحه هاست لینوکس استاندارد سایت روناک هاست مرجعه کنید.

دلایل استفاده از سیستم عامل لینوکس چیست ؟

چند دلیل محکم برای استفاده از لینوکس وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

  • دانلود رایگان
  • امکان توسعه
  • گستره استفاده
  • رابط کاربری
  • رسیدگی تهدیدها
  • ویروس‌ها
  • پشتیبانی فایل

دانلود رایگان

یکی از دلایلی که لینوکس را متفاوت و محبوب می‌سازد همین دسترسی راحت به آن است که از سایت‌های مختلف و منابعی دیگر به‌صورت رایگان قابل دانلود می‌باشد. درواقع به زبان ساده‌تر توزیع سیستم‌عامل لینوکس رایگان و آزاد است. البته نا گفته نماند برخی از نسخه‌های پولی این سیستم‌عامل نیز در بازار موجود می‌باشد.

سیستم عامل لینوکس چیست
سیستم عامل لینوکس چیست

امکان توسعه

از دیگر قابلیت‌های جذاب و خاص لینوکس برای برنامه نویسان متن‌باز بودن این سیستم‌عامل است ازاین‌رو شمار زیادی از برنامه‌نویس‌ها می‌توانند از همه نقاط کره خاکی باهم به‌صورت آنلاین ارتباط بگیرند و تغییراتی ایجاد کنند و باعث توسعه آن شوند همین موضوع باعث معروفیت این نوع سیستم‌عامل شده است.

گستره استفاده

افراد زیادی علاوه بر توسعه‌دهندگان مانند کاربران خانگی و کسانی ک علاقه‌مند به کار کامپیوتر می‌باشند در استفاده از این سیستم‌عامل محدودیتی ندارد درواقع زمینه استفاده از لینوکس بسیار زیاد و بی‌شمار می‌باشد.

رابط کاربری

دو نوع از پرطرفدارترین رابط‌های کاربری لینوکس که در این سیستم‌عامل ارائه می‌شود عبارت‌اند از KDE و Gnome البته دیگر رابط‌های کاربری نیز در لینوکس مانند رابط‌های کاربری Xfce و LXDE و.. وجود دارد که زیاد موردتوجه قرار نگرفته‌اند.

رسیدگی تهدیدها

درواقع زمانی که برای شما تهدیدی صورت بگیرد تیمی از توسعه‌دهندگان همواره برای رفع مشکل آماده می‌باشند و تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تهدید خود را در انجمن‌های لینوکسی انتشار دهید همین کافی است توسعه‌دهندگان آن را به‌سرعت شناسایی کرده و برای رفع آن تلاش خواهند کرد.

ویروس‌ها

ازجمله فواید سیستم‌عامل لینوکس این است که در لیست خود تا سقف 100 ویروس را گنجانده است که تا الآن در دستگاهی دیده نشده است.

پشتیبانی فایل

از دیگر فواید لینوکس این سیستم‌عامل قدرتمند می‌توانم به پشتیبانی کردن آن از امام فایل‌هایی با فرمت xfs و NTFS و devpts و … بسیاری دیگر اشاره‌کنم.

سیستم عامل لینوکس چیست

معایب سیستم عامل لینوکس چیست ؟

همان‌طور که از مزایای سیستم‌عامل لینوکس گفته شد بهتر از معایب این سیستم را نیز نادیده نگیریم البته بهتر است بدانید در مقبل این‌همه فواید و امکانات این سیستم‌عامل معایب آن برای بسیاری از افراد به چشم نمی‌خورد. و اما این معایب عبارت‌اند از:

  • حرفه‌ای نبودن برخی از نرم‌افزارها در لینوکس
  • کمبود نرم‌افزارهای جانبی
  • اجرا نشدن برخی بازی‌های ویندوزی (اکثراً)
  • ناموجودی درایور برای اغلب سخت‌افزارها

کاربرد سیستم عامل لینوکس چیست

باید خدمتتان عرض کنم که بیشتر از 60 70 درصد فایروال‌ها از جنس لینوکس می‌باشد بسیار از این سیستم‌عامل در شبکه استفاده می‌شود. اگر بخواهم از امنیت این سیستم بگویم در اصل لینوکس در زمینه امنیت زبان زد می‌باشد.

بسیاری از گوشی‌های هوشمندی که در بازار وجود دارد از تلویزیون گرفته تا وسایل الکترونیکی از سیستم‌عامل لینوکس بهره می‌برند زیرا که هدف اصلی این سیستم‌عامل رفع نیاز کاربرانش می‌باشد.

در اصل کاربرد زیاد این سیستم‌عامل که باعث شده کاربران به شد زیادی را داشته باشد رایگان بودن این سیستم‌عامل می‌باشد و به دلیل جامع بودن و عمومی بودن این سیستم برنامه نویسان متعدد و بی‌شماری باعث توسعه شده‌اند و به همین دلیل نیازهای بسیاری از افراد را رفع نمودند.

نا گفته نماند از هر 10 شرکت ارائه‌دهنده میزبانی 5 شرکت اتومات از لینوکس بهره می‌برند و همین هم باعث شده تا در شبکه و اینترنت نیز پرکاربرد شود.

نحوه کارکرد و عملکرد هسته سیستم عامل لینوکس چیست ؟

ازجمله کارهایی که هسته سیستم‌عامل لینوکس می‌کند ذخیره‌سازی داده‌ها در حافظه دائمی یا سستم مجازی می‌باشد. البته این ذخیره‌سازی داده در حافظه را با دسترسی تصادفی هم نیز به سرانجام می‌رساند.

همان‌طور که عرض کردم این سیستم‌عامل امنیت به‌شدت بالایی دارد ازاین‌رو تأمین‌کننده امنیت بسیاری از کاربران و منابع و گروه‌ها می‌باشد.

از دیگر کارهایی که هسته لینوکس انجام می‌دهد زمان‌بندی و دسترسی به شبکه کامپیوتری و امکان دسترسی استفاده از ابزارها ورودی‌ها به سیستم مانند کیبورد و وب کم و فلش و موس می‌باشد.

معروف‌ترین محیط‌های سیستم عامل لینوکس چیست ؟

محیط دسکتاپ MATE

KDE Plasma

XFCE Desktop

GNOME3 Desktop

لینوکس برخلاف ویندوز و مک محیط دسکتاپی زیادی را شامل می‌شود و هرکدام از دستکتاپ ها محیط گرافیکی دارند به نام GUI یا همان Graphical User Interfac که هر دو محیط را می‌توان به‌صورت هم‌زمان یت جدا از هم استفاده کرد.

توزیع لینوکس

اصولاً کاربران برای به دست آوردن سیستم‌عامل خود کافی است یکی از توزیع‌های لینوکس را بارگیری کنند.

لینوکس برای بسیاری از سیستم‌ها مانند رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های تعبیه‌شده و حتی ابررایانه‌های قوی دیگر توزیع دارد. درواقع توزیع معمولی لینوکس یک محیط دسکتاپ را دارا می‌باشد با نرم‌افزارهای اضافی و سیستم پنجره‌ای و.. که کاربران می‌توانند از آن بهره لازم ببرند..

نتیجه‌گیری

با توجه به مزایا و معایب این سیستم‌عامل خواهیم پی برد که لینوکس می‌تواند باوجود امکانات بی‌نظیری که در اختیار کاربران خود گذاشته بسیار گزینه خوبی برای برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان و افراد دیگر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *