خطای 403 چیست

خطای 403 چیست

برای همه‌ی ما پیش‌آمده است که با ارور یا خطا 403 مواجه شویم. تمامی خطاهایی که ممکن است در هنگام جستجوی یک آدرس با آن‌ها روبه‌رو شویم کلافه و ناامیدکننده هستند. علاوه بر این افراد کنجکاو می‌شوند که چرا این اخطارها به وجود می‌آیند. ارور 403 یا (Forbidden Error) به‌عنوان خطای ممنوعه یا عدم دسترسی به آدرس جستجو شده می‌باشد. ممکن است توسط مرورگرهای روی گوشی یا کامپیوتر، آدرسی را جستجو کنید و با این خطا روبه‌رو شوید. در چنین مواقعی، سرور اجازه‌ی دسترسی به وب‌سایت یا آدرسی درخواستی را به شما نمی‌دهد و به عبارتی شما دسترسی نخواهید داشت. ارور 403 به‌اختصار به‌صورت Forbidden Error 403 نمایش داده می‌شود که در مواقعی از سمت مدیران وب‌سایت‌ها می‌تواند با عناوین دیگری نیز ظاهر شود. در این مقاله از سایت روناک هاست قصد دارم تا به صورت کامل توضیح دهیم که خطای 403 چیست و چگونه می توان آن را برطرف و رفع کرد.

اما چرا این اخطار به وجود می‌آید و راه‌حل‌های از بین بردن آن چیست؟ ممکن است شما صاحب یک وب‌سایت باشید و با هم‌چین خطایی در مورد وب‌سایت خود روبه‌رو شده باشید و یا آنکه یکی از کاربرانی هستید که در هنگام واردکردن یک Url در سرچ مرورگر با این اخطار مواجه شده‌اید؛ و حال به دنبال علت خطای 403 و راه‌حل‌های رفع این مشکل هستید. با توجه به نقش پررنگ وب‌سایت‌ها و اینترنت در زندگی روزمره‌ی افراد، روبه‌رو شدن با هرکدام از اخطارهای عدم دسترسی واقعاً ناخوشایند است. برای اطلاع از علت این ارورها برای کاربران و یا صاحب وب‌سایت‌ها و روش‌های رفع این اخطار تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل به وجود آمدن خطای 403 چیست

خطای 403 یک خطای رایج بوده که ممکن است روزانه با آن مواجه شویم و اگر موضوعی که سرج کرده باشیم برای ما چندان مهم نباشد صفحه را ببندیم و هیچ تلاشی برای رفع آن نکنیم؛ اما گاهی که به دنبال پیدا کردن موضوع مهمی هستیم و یا خود مدیر یک وب‌سایت هستیم، مواجه با ارور 403 برای ما جالب و یا حتی نگران‌کننده است؛ بنابراین تصمیم می‌گیریم به دنبال علت آن و راهکارهای رفع آن باشیم. به‌خصوص اگر مدیریت یک وب‌سایت را بر عهده داشته باشیم و مواجه با این ارور تبدیل به یک نگرانی بزرگ شود؛ اما پیش از آنکه بخواهیم این ارور را رفع کنیم باید ببینیم به چه دلیلی این ارور به وجود می‌آید. از دلایل رایج و اصلی به وجود آمدن خطای 403 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تنظیمات اشتباه و نحوه‌ی قرارگیری نادرست فایل‌ها بر روی هاست
  • بالا بردن امنیت سایت از طرف مسئولان سرور و یا وب‌سایت (برخی از آی‌پی‌ها را مسدود می‌کنند و یا اینکه دسترسی به صفحات وب‌سایت را برای آی‌پی‌های مشخصی تعیین می‌کنند.)
  • وجود تحریم‌ها و یا فیلترینگ‌ها که باعث می‌شوند کاربران یک منطقه به صفحات و آدرس‌های مشخصی دسترسی نداشته باشند.
  • مشکلات احتمالی که ممکن است از سمت ارائه‌کننده سرویس‌های اینترنت رخ بدهد.
  • وجود خطاهای نرم‌افزاری
  • وجود خطاهایی که به‌طور غیر عمد توسط مدیران وب‌سایت‌ها به وجود آمده است.

دلیل مواجه شدن با خطای 403 چیست

در مواجه با خطای 403، دو دسته افراد وجود دارند. دسته‌ی اول، کاربران معمولی هستند که هنگام جستجوی یک آدرس مشخص با این خطا مواجه می‌شوند. دسته‌ی دوم، صاحبان وب‌سایت‌ها هستند که خود و کاربرانشان هنگام جستجوی صفحات با ارور 403 روبه‌رو می‌شوند. اگر شما هم جزو دسته‌ی اول هستید و هنگام جستجوی یک آدرس و صفحه‌ی مشخص با این اخطار روبه‌رو می‌شوید؛ تنها یک علت می‌تواند موجب به وجود آمدن ارور 403 یا Forbidden 403 شود: صاحب وب‌سایت یک سری مجوزها را به‌صورت عمدی و یا به‌صورت اتفاقی تنظیم کرده است که IP مرورگر شما نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. در این صورت، احتمال دسترسی شما به صفحه بسیار کم خواهد بود. بااین‌حال ترفندهایی برای رفع این ارور وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دلیل مواجه شدن با خطای 403 چیست
دلیل مواجه شدن با خطای 403 چیست

اما اگر جزو دسته‌ی دوم هستید؛ یعنی از صاحبان وب‌سایتی هستید که در مقابل جستجوی صفحات خود با خطای 403 روبه‌رو می‌شوید. دلایل مختلفی برای به وجود آمدن این مشکل وجود دارد. به‌طور مثال اگر شما بر روی وب‌سایت خود از افزونه‌ها و یا پلاگین های امنیتی استفاده می‌کنید، ممکن است این افزونه‌ها به دلایل امنیتی برخی از آی‌پی‌ها را مسدود کنند و این امر موجب به وجود آمدن ارور 403 خواهد شد. در ادامه برخی از موارد رایج که موجب به وجود آمدن این خطا و عدم دسترسی کاربران به صفحات شما می‌شوند را شرح داده و راهکارهایی را ارائه کردیم. در بیشتر مواقع این ارورها به‌وسیله‌ی راهکارهای پیش رو قابل‌حل هستند و مسئله زیاد نگران‌کننده نیست. درواقع ارور 403 یکی از رایج‌ترین خطاهایی است که ممکن است برای وب‌سایت شما پیش آید که خوشبختانه قابل‌حل است.

روش های مختلف رفع خطای 403 توسط کاربران چیست

اگر هنگام جستجوی یک صفحه با خطای 403 مواجه شدید پیش از هر عملی آدرس را چک کنید و از صحت آن اطمینان حاصل کنید. اگر آدرسی موردنظر شما به‌طور درست واردشده بود؛ اولین اقدامی که می‌توانید انجام دهید، رفرش صفحه است. گاهی بسیاری از خطا با رفرش صفحه از بین می‌روند، اگر آدرس موردنظر را در گوشی موبایلتان سرچ کرده‌اید صفحه را به پایین بکشید و اگر برای سرچ از کامپیوتر استفاده کردید برای رفرش صفحه از F5 کمک بگیرید. یک الی سه بار این کار را انجام دهید. اگر مشکل شما با رفرش صفحه حل نشد، حافظه کش مرورگر خود را پاک کنید. پر بودن حافظه‌ی مرورگر می‌تواند منجر به بروز بسیاری از اخطارها شود. پاک کردن حافظه‌ی کش مرورگر به اطلاعاتی که از شما ثبت‌شده است آسیبی نمی‌رساند.

اگر تمامی این موارد را امتحان کردید و باز با خطای 403 مواجه شدید، صفحه را کلاً ببندید و بعد از مدت کوتاهی دوباره امتحان کنید. یکی از راه‌های دیگر در موارد ضروری تماس با پشتیبانی سایت می‌باشد. در صورت مواجه با ارور 403 هنگام جستجوی صفحات یک وب‌سایت مشخص، با پشتیبانی سایت تماس بگیرید و آن‌ها را در جریان بگذارید. در مواردی هم ممکن است مشاهده کنید که تمامی دستگاه‌های اطرافتان به آن صفحه واردشده و مشکل از دستگاه شماست. اگر در تمام جستجوهای خود با این ارور مواجه شدید، مشکل از اینترنت شماست و باید با پشتیبانی تماس بگیرید؛ اما اگر تنها برای یک وب‌سایت دچار این مشکل شدید، آی پی شما از طرف آن وب‌سایت مسدود شده و باید صبر کنید تا اخطار رفع گردد.

روش های مختلف رفع خطای 403 توسط کاربران چیست
روش های مختلف رفع خطای 403 توسط کاربران چیست

روش های مختلف رفع خطای 403 توسط مدیران وب سایت ها چیست

اگر مدیریت یک وب‌سایت را به عهده دارید و خودتان یا کاربرانتان با خطای 403 مواجه شده است می‌توانید توسط راهکارهای پیش رو این ارور را رفع کنید.

  • پلاگین های وب‌سایت را یکی‌یکی غیرفعال کنید. بعد از غیرفعال کردن هر پلاگین مجدد بررسی کنید که اخطار رفع شده باشد. همین‌طور ادامه دهید تا پلاگینی که باعث ایجاد اختلال شده را پیدا کنید. بعد از شناسایی پلاگین مخربان را غیرفعال کنید.
  • گاهی این ارور مربوط به فایل می‌باشد. برای رفع این اخطار باید فایل.httaccess را حذف کنید و سپس یک فایل جدید ایجاد کنید. برای حذف این فایل باید به بخش File manager در هاست خود واردشده و با ورود به بخش public_html فایل.httaccess را حذف کرده و پس‌ازآن یک فایل جدید ایجاد کنید.
  • اگر دو روش بالا را امتحان کردید و ارور همچنان پا بر جای بود، ممکن است که سطوح دسترسی فایل‌ها منجر به ایجاد ارور 403 شده باشد. برای این کار با طراح و پشتیبان سایت خود تماس بگیرید و از او بخواهید که سطوح دسترسی فایل‌ها را تغییر دهد.
  • گاهی فایل.httaccess در جای دیگری از کنترل پنل مثل home قرارگرفته است که باعث به وجود آمدن اخطارهایی ازاین‌دست می‌شود. اگر فایل خود را در بخش هوم کنترل پنل مشاهده کردید این فایل را حذف کنید تا خطای 403 رفع گردد.
  • گاهی صفحاتی طراحان سایت صفحاتی را می‌سازند تا کاربران هنگام مواجه با این اخطارها به صفحه‌ی اصلی و یا صفحات دیگری منتقل شوند.

محتواهای مختلف خطای 403 چیست

خطای 403 معمولاً به‌اختصار و به‌صورت Forbidden 403 نمایش داده می‌شود؛ اما عناوین مختلفی برای نمایش این ارور وجود دارند که هنگام ورود به صفحات مختلف می‌توانید با هرکدام از آن‌ها روبه‌رو شوید. در ادامه به محتواها و یا متن اخطارهایی که هنگام ارور 403 ممکن است با آن مواجه شوید، اشاره‌کرده‌ایم.

  • Forbidden 403: مختصرترین متن اخطار است که در بسیاری از سایت‌هایی که این ارور را دارند قابل‌مشاهده است.
  • Error 403
  • Forbidden
  • HTTP 403
  • HTTP 403_Forbidden
  • HTTP 403.14_Forbidden
  • Error403_Forbidden
  • Forbidden: You don’t have permission to access directory on this server

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *