دامنه پریمیوم چیست

دامنه پریمیوم چیست

اگر به فکر راه اندازی وب سایت هستید، یا در این زمینه فعالیت دارید حتما با واژه ی دامنه آشنایی دارید. دامنه اسم و آدرس وب سایت شما در فضای اینترنت می باشد. حال دامنه پریمیوم چیست؟ شامل تمام دامنه هایی می شود که ویژگی های خاص دارند. به عنوان مثال  دامنه ی car.com یا دامنه هایی که حاوی یک اسم خاص هستند یا اینکه آدرس آنها به عبارتی رند و عامه پسند است از این دسته دامنه ها به شما می روند. به این نوع دامنه ها، دامنه ی خاص یا ویژه نیز گفته می شود. دامنه های ویژه قیمت بسیار بالاتری نسبت به دامنه های عادی دارند و رقابت بر سر آن ها بسیار زیاد است. اغلب این دامنه ها از پیش به عنوان دامنه ی ویژه به ثبت می رسند و در لیست دامنه های خاص قرار می گیرند. در این مقاله به صورت کامل صحبت می کنیم که دامنه پریمیوم چیست و چرا باید از آن استفاده و کاربرد و ویژگی های آن چیست ؟

بنابراین شما برای داشتن یک دامنه ویژه ، باید در یک صف بسیار طولانی با سایر رقیبان قرار بگیرید، تا شاید این دامنه برای شما به ثبت برسد. به طور کلی، ، دامنه پریمیوم، یک دامنه ی خاص از اسامی خاص ( اسم یک شخص، وسیله، صفت یا صنعت) است که ریجسترار ها تمامی ان ها را پیش از آنکه اقدام به خرید کند به ثبت می رسانند تا در لیست دامنه های ویژه قرار بگیرند. هزینه ثبت و نگهداری این دامنه ها بسیار بالا بده و رقابت بر سر آنها نیز زیاد است.

انواع دامنه پریمیوم چیست

همانطور که پیش از این گفتیم، دامنه ی ویژه یک دامنه ی خاص از اسامی خاص است. حال به طر کلی به انواع دامنه پریمیوم اشاره می کنیم:

  • Category defining: اسامی که در یک منطقه ی خاص شناخته شده هستند و به صورت دامنه ثبت می شوند، در این دسته قرار می گیرند. این اسامی می تواند مختص به یک حرفه یا صنعت، شغل، یا اسم خاص باشند. به عنوان مثال دامنه ی ir در ایران یک دامنه ی ویژه شناخته می شود و در این دسته قرار می گیرد. چرا که یک اسم شناخته شده ی ویژه است. سایر اسمامی تک واحدی یا دو واحدی نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.
  • اسامی مخفف شده و کوتاه: اسامی که معنی خاصی را می رسانند و کوتاه شده ی یک عبارت خاص هستند نیز در درسته قرار می گیرند. به عنوان مثال com که ممکن است هر حرف مخخف یک کلمه ی خاص باشد و در کنار هم به اختصار مفهوم یک عبارت را می رساند در این دسته جای می گیرد و دامنه پریمیوم به شمار می رود.
  • پسوند دامنه: بسیاری از دامنه های خاص با پسوند .com به ثبت می رسند. اما گاهی اسم دامنه در کنار پسوند دامنه، یک عبارت و دامنه ی ویژه را تشکیل می دهد که ارزش بالایی را دریافت می کند و در این دسته جای می گیرد. به عنوان مثال دامنه های me و meet.me در این دسته قرار می گیرند. چرا که اسم دامنه و پسوند در کنار هم به زیبایی قرار گرفته اند و رقیبان زیادی را می طلبند.
  • دامنه ی یک کلمه ایی که جامعه ی بسیاری را در بر می گیرد: برخی از دامنه ها یک کلمه ی خاص مثل اسم یک رنگ هستند، رنگ ها به صنعت حرفه ی خاصی متعلق نیستند اما جمعیت بالایی از جامعه را در برمی گیرند. این اسامی نیز جزو دامنه پریمیوم هستند و قیمت بالایی دارند.
  • دامنه هایی که یک کلمه ی کلیدی را در بر می گیرند: کلمات کلیدی بسیاری وجود دارند که در صنعت و هنرها، رقیبان بسیاری دارد و این رقیبان هر کدام سعی می کنند که این دامنه ها را به دست آورند. دامنه هایی که جزو کلمات کلیدی خاص هستند نیز در دسته ی دامنه های ویژه قرار می گیرند.
انواع دامنه پریمیوم چیست
انواع دامنه پریمیوم چیست

راهنمای تشخیص دامنه پریمیوم

حال با همه ی این ها سوال پیش می اید که چگونه تشخیص دهیم که یک دامنه، در دسته دامنه پریمیوم قرار می گیرد؟ تشخیص اینکه یک دامنه ویژه است یا معمولی، بسیار اسان است. همانطر که می دانید شما برای راه اندازی وب سایت باید ابتدا یک دامنه متناسب با حیطه ی فعالیتتان را انتخاب کنید و سپس آن را ثبت و خریداری کنید. برای اینکه مطمئن شوید دامنه ایی که می خواهید ثبت کنید از قبل به اسم کسی ثبت شده است یا خیر، وارد سایت who.is می شوید و اسم دامنه ایی که می خواهید را وارد می کنید. اگر دامنه ازاد باشد و قابل خریداری باشد، سایت آن را آزاد اعلام می کند و شما طبق تعرفه های تعیین شده دامنه ی انتخابی را خریداری می کنید. اگر سایت، دامنه ی درخواستی شما را ثبت شده اعلام کند و هزینه ی بالایی را برای آزاد سازی آن اعلام کند، دامنه ی مورد نظر شما یک دامنه  پریمیوم است.

قیمت یک دامنه ی ویژه یا خاص به عوامل زیر بستگی دارد:

  • تعداد حروف تشکیل دهنده ی دامنه: هرچه تعداد حروف دامنه کمتر باشد، قیمت دامنه بیشتر است.
  • عمومیت دامنه: هر چه عمومیت دامنه بیشتر باشد، برای ثبت دامنه باید هزینه ی بیشتری را بپردازید. به عبارتی هر چه دامنه شناخته شده تر باشد، هزینه ی دامنه پریمیوم بالاتر است و گاهی قیمت ان به میلیون ها دلار می رسد.

دسته بندی دامنه پریمیوم

دامنه پریمیوم به دو دسته تقسیم می شود و بر اساس این دسته بندی ها قیمت گذاری می شود.

  • دسته ی اول Registry premium است که در بالاتر به آن اشاره کردیم. این نوع دامنه توسط افراد خاصی به ثبت رسیده است و مالکیت ان منحصر به یک شخص خاص است. نحوه ی قیمت گذاری این دامنه همانطور که اشاره کردیم بر اساس تعداد حروف و عمومیت ان ارزش گذاری می شود. پس دامنه های ویژه که توسط افراد خاصی به ثبت می رسند و با فروش آنها، امتیاز دامنه به فرد دیگری واگذار می شود در این دسته قرار می گیرند. این نوع دامنه پریمیوم، قیمت مشخص و ثابتی ندارند و فرد دارنده ی دامنه قیمت و ارزش آن را برای فروش تعیین می کند.
  • دسته ی دوم Aftermarket است که تسط شرکت ها به ثبت می رسد. این نوع دامنه پیش از انکه ان را خریداری کنید توسط شرکت به ثبت رسیده و بعد از خرید، مالکیت آن انتقال می یابد. این دسته از دامنه های ویژه دارای قیمت ثابتی هستند و با پرداخت همان قیمت ثابت قابل خریداری هستند.
دسته بندی دامنه پریمیوم
دسته بندی دامنه پریمیوم

ویژگی های دامنه پریمیوم چیست

همانطور که تا کنون دریافتیم ، دامنه پریمیوم به سبب ویژگی های خاصی که دارند، تقاضای بالایی در دریافت ان ها وجود دارد. دامنه ی پریمیوم به صورت کلی دارای یک اسم خاص می باشد که حداقل در یک منطقه ی خاص شناخته شده است و طبیعتا رقیبان زیادی برای به دست اوردنش در تلاش هستند. چرا که اسم دامنه ی وب سایت شما یک برند محسوب می شود  بسیار حائز اهمیت است که زمینه ایی که در ان فعالیت می کنید و یا محصولاتتان با یک اسم خاص شناخته شوند. از دیگر ویژگی های خاص دامنه پریمیوم، پسوند خوب است. پسوند های .com یکی از محبوب ترین پسوندهای دامنه ی جهانی است. بسیاری از افراد به پسوند دات کام علاقه مند هستند و همین طور هزینه بالاتری را نسبت به سایر پسوندها برای ان می پردازند. اما تنها پسوند دات کام نیست که در دسته ی دامنه پرمیوم قرار می گیرد. پسوندهای خاص دیگری هستند که دامنه های ویژه را می سازند.

کوتاه و مختصر بودن نام دامنه از دیگر ویژگی های دامنه پریمیوم است که قیمت بالایی داشته و از جایگاه ویژه ایی برخوردارند. دامنه هایی که مخفف و کوتاه هستند از محبوب ترین دامنه های خاص به شمار می روند و خواستاران همیشگی خود را دارند. با توسعه ی دنیای وب و دسترسی وسیع و سریع به وب، اهمیت دامنه های ویژه هر روزه افزایش می یابد و کاربران زیادی برای به دست اوردن دامنه ویژه حاضرند مبالغ بالایی را بپردازند. چرا که قطعا پس از پرداخت این هزینه، سودآوری بالایی را برای کسب و کار آن ها به همراه دارد.

مزایای استفاده از دامنه پریمیوم چیست

تا اینجا با دامنه پریمیوم و انواع و دسته بندی آن اشنا شدیم. اما ثبت و خرید دامنه ی خاص چه مزایایی برای وب سایت ما دارد؟

به برخی از مزایای دامنه ویژه به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده از دامنه ی ویژه و به یاد ماندنی، باعث می شود مخاطبان زیادی را جذب کنید و در زمینه ی فعالیتتان بیشتر از حالت نرمال موفق شوید. استفاده از دامنه خاص برای وب سایت کسب و کاری، موجب افزایش فروش شما خواهد شد.
  • افزایش زنک وب سایت شما نزد گوگل و بهبود سئوی سایت. همانطور که می دانید، سئو یکی از ممهم ترین مسائل در مدیریت وب سایت است که حتما باید به ان توجه زیادی داشته باشید. استفاده از دامنه پریمیوم، باعث افزایش خزش به سایت شما خواهد شد و همین امر موجب افزایش رنک شما می شود.
  • تهیه ی دامنه خاص شاید با هزینه ی بالایی همراه باشد، اما سود اوری بالایی نیز برای شما خواهد داشت. اما برای بسیاری از افراد نه تنها سودآوری مهم نیست، بلکه آن ها تنها به دنبال یک اسم خاص و ویژه برای وب سایت خود خواهند بود.
مزایای استفاده از دامنه پریمیوم چیست
مزایای استفاده از دامنه پریمیوم چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *