سرور اختصاصی چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی سیر تا پیاز سرور اختصاصی

سرور اختصاصی چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی سیر تا پیاز سرور اختصاصی

ممکن است شما هم به‌تازگی سایت خود را راه‌اندازی کرده باشید. احتمالاً هنگام راه‌اندازی سایت، هاست اشتراکی را انتخاب کرده باشید. این نوع هاست علاوه بر صرفه اقتصادی که برای شما دارد، ارزان‌ترین نوع هاست به‌حساب می‌آید. بااین‌حال همان‌طور که سایت شما روزبه‌روز قوی‌تر می‌شود، لازم است که شما بدانید چه چیزهای پایه‌ای‌تر را باید ارتقا دهید. گزینه‌های زیادی وجود دارد و شاید تابه‌حال به بحث سرور اختصاصی هم فکر کرده باشید. سؤالاتی مانند سرور اختصاصی چیست و چه کاربردی دارد، ممکن است از سؤالاتی باشد که ذهن شمارا مشغول کرده است. در این مقاله ما ریز و درست سرور اختصاصی و این‌که برای چه‌کاری مفید است را بررسی خواهیم کرد.

سرور اختصاصی چیست؟

یک سرور اختصاصی به یک برنامه هاستینگ وب اشاره دارد که در آن شما یک سرور کامل را به خودتان اختصاص می‌دهید. این سرور می‌تواند به شما کنترل بیشتری بر وب‌سایت شما بدهد و همچنین کمک می‌کند تا مطمئن شوید که وب‌سایت‌های مشتریان دیگر تأثیری بر وب‌سایت شما ندارند. استفاده از سرورهای اختصاصی بسیار گران‌تر از هاست اشتراکی است. بااین‌حال، اگر سایت شما ترافیک زیادی دریافت می‌کند یا نیازهای دیگری دارید، یک سرور اختصاصی برای شما مناسب خواهد بود.

برخی از برنامه‌های سرور اختصاصی به‌طور کامل مدیریت می‌شوند، به این معنی که شرکت میزبانی وب شما وظایف مدیریتی منظمی را انجام می‌دهد، مانند راه‌اندازی اولیه سرور، وصله، آنتی‌ویروس، اسکن امنیتی، نظارت و موارد دیگر. سایر برنامه‌های سرور اختصاصی خود مدیریت می‌شوند. شما مسئول راه‌اندازی سرور، وصله، آنتی‌ویروس و غیره هستید.

منظور از این نوع سرور چیست؟
منظرو از سرور اختصاصی چیست؟

چه زمانی به یک سرور اختصاصی نیاز دارم؟

در دنیایی اینترنت، برای آن‌که بتوانید سایت خود را راه‌اندازی کنید، باید یک هاست داشته باشید. اکثر مردم هاست اشتراکی یا خدمات VPS را امتحان می‌کنند. علاوه بر این روش، راه‌های دیگر هم وجود دارد که از طریق آن می‌توانید برای وب جهانی قابل‌مشاهده باشید. این نوع میزبانی به‌عنوان سرور اختصاصی شناخته می‌شود. در دنیای هاستینگ، داشتن یک سرور اختصاصی برای سایت شما هدف نهایی هر وب‌سایتی است.

درحالی‌که هاست اشتراکی برای سایت‌های کوچک‌تر کافی است، هدف شما همیشه باید گسترش پایگاه کاربر خود باشد. همان‌طور که افراد بیشتری شروع به بازدید از سایت شما می‌کنند، متوجه خواهید شد که عملکرد ارائه‌شده توسط هاست اشتراکی دیگر برای وب‌سایت مطلوب نیست. این زمانی است که اکثر صاحبان سایت به یک سرور خصوصی مجازی تغییر می‌کنند.

اگرچه یک VPS در مقایسه با هاست اشتراکی سنتی مزایای زیادی ارائه می‌دهد، هنوز محدودیتی برای بهبود عملکردی که از ارتقا به آن به دست می‌آورید وجود دارد. برای عملکرد درجه‌یک، یک سرور اختصاصی برای سایت شما موردنیاز است.

چرا به سرور اختصاصی نیاز دارید؟

ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که آیا واقعاً به یک سرور اختصاصی نیاز دارم یا خیر؟ دلایل متفاوتی می‌تواند باعث شود که شما به فکر خرید یک سرور اختصاصی بیفتید؛ اما مهم‌ترین دلایل آن‌ها را می‌توان به‌صورت زیر نام برد:

منابع اختصاصی در سرور اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد

هنگامی‌که یک ارائه‌دهنده سرور اختصاصی را انتخاب می‌کنید، منابع کامل یک سرور را دریافت می‌کنید. نیازی نیست نگران باشید که سایر وب‌سایت‌ها منابع CPU و RAM سرور را مسدود می‌کنند. با یک سرور اختصاصی، می‌توانید مطمئن باشید که اسکریپت‌های بدی که در وب‌سایت دیگری اجرا می‌شوند یا افزایش استفاده از پهنای باند باعث کاهش سرعت کار سرور شما نمی‌شود. سایت‌های فروشگاهی بزرگ که روزانه بازدیدهای زیادی را دریافت می‌کنند، لازم است از این نوع سرورها استفاده کنند.

منابع اختصاصی در سرور اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد
منابع در سرور کالما در اختیار شما قرار می‌گیرد

آدرس IP منحصربه‌فرد

هر سرور یک IP منحصربه‌فرد برای خود دارد، زمانی که چندین سایت به‌صورت مشترک از یک سرور در قالب هاست اشتراکی استفاده می‌کنند، همه‌ی آن‌ها یک IP را دارند. این IP اشتراکی بین سایت‌ها زمانی به ضرر شما تمام می‌شود که یکی از سایت‌های همسایه شما در سرور، به‌عنوان یک سایت اسپم شناخته شود و یا حاوی موارد غیراخلاقی باشد. در این صورت رتبه‌ی سایت شما هم در اثر این همسایگان نامناسب پایین می‌آید. اگر یکی از آن سایت‌های دیگر به‌عنوان منبع اسپم شناخته شود، رتبه‌بندی بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) وب‌سایت شما ممکن است به دلیل ارتباط آن با محتوای مشکوک تأثیر منفی بگذارد. حتی ممکن است وب‌سایت شما از موتورهای جستجو مسدود شود.

زمانی که یک سرور را مختص خود داشته باشید، مطمئن هستید که تنها خودتان بوده و هیچ مشکلی بابت وجود موارد نقض‌کننده‌ی قوانین گوگل وجود ندارد که کیفیت سایت شما را پایین بیاورد.

امنیت بهبودیافته

یکی از نگرانی‌هایی که هر وب‌سایت اینترنتی دارد، امنیت است. مخصوصاً وب‌سایت‌هایی که اطلاعات مهمی دارند، برای مثال ایمیل‌های محرمانه‌ای را دریافت می‌کنند و یا شماره کارت اعتباری افراد و اطلاعات دیگر مشتریان را در خود دارند. این اطلاعات باید به بهترین نحو ممکن در برابر ویروس‌ها، هک و سایر خطرات و حملات سایبری به‌خوبی محافظت شود.

انتخاب سرور حداکثر زمان آپدیت را برای وب‌سایت شما تضمین می‌کند. هاست اشتراکی اغلب برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک کم تا متوسط ​​بهترین است. اگر وب‌سایت شما ترافیک زیادی دریافت می‌کند، سرورهای اختصاصی ثبات و قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به هاست اشتراکی ارائه می‌دهند. با یک سرور اختصاصی، همچنین می‌توانید مطمئن باشید که فضایی را با یک وب‌سایت مخرب یا یک هرزنامه بالقوه به اشتراک نمی‌گذارید. یک سرور اختصاصی امکان افزایش امنیت را فراهم می‌کند، به‌ویژه برای شرکت‌هایی که تراکنش‌های حساس را از طریق FTP یا SSL انجام می‌دهند.

ارتقای امنیت در یک سرور اختصاصی

با یک سرور اختصاصی، شما کاملاً مسئول امنیت سایت خود هستید. این بدان معنی است که می‌توانید ویژگی‌های موردنیاز خود را برای نیازهای خاص وب‌سایت و فایل‌های ذخیره‌شده خود بهینه کنید. البته، شما مسئول نحوه پیاده‌سازی این ویژگی‌ها نیز هستید، اما این یکی از مزایای انعطاف‌پذیری است.

بااین‌حال، برخی از میزبان‌ها برنامه‌های تعمیر و نگهداری کاملاً مدیریت شده و نیمه مدیریت شده را ارائه می‌دهند. به‌طور خلاصه، شما اغلب می‌توانید مشخص کنید که هم شما و هم هاست شما مسئول چه چیزی هستید، به این معنی که می‌توانید به یک متخصص با عملکرد مناسب اعتماد کنید و امنیت سایت را به او بسپارید و خودتان به بقیه کارهای سایت رسیدگی کنید.

ارتقای امنیت
ارتقای امنیت

بهبود عملکرد در سرور اختصاصی

اگر بگوییم که هیچ‌هاست دیگری نمی‌تواند عملکرد بهتری از یک سرور اختصاصی داشته باشد، ادعایی دروغ نیست. علت آن‌هم این است که کل سرور با تمام سخت‌افزارش در اختیار شما قرار می‌گیرد.

 یکی دیگر از مواردی که سبب بهبود عملکرد شما می‌شود، زمان بارگذاری صفحات سایت است. زمان بارگذاری صفحه شما می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روی تمام جنبه‌های وب‌سایت شما داشته باشد. صفحات کند می‌توانند به معیارهای تعامل پایین و نرخ پرش بالا منجر شوند. یک سرور اختصاصی می‌تواند به شما کمک کند تا این جنبه از وب‌سایت خود را تاحدامکان بهینه کنید.

در یک سرور اشتراکی، هیچ بینشی در مورد زمانی که منابع سرور در جای دیگری استفاده می‌شود، نخواهید داشت که می‌تواند سایت شما را کند کند. انتخاب یک سرور اختصاصی تضمین می‌کند که پهنای باند موردنیاز برای افزایش زمان بارگذاری صفحه خود را داشته باشید.

توانایی سفارشی‌سازی سرور اختصاصی

اکثر شرکت‌های هاستینگ برنامه‌های میزبانی سرور اختصاصی را از قبل تنظیم می‌کنند و نیازی نیست که شما تغییراتی در آن اعمال کنید. بااین‌حال اگر حس می‌کنید با ایجاد برخی تغییرات، عملکرد خود را بهتر می‌کنید، این توانایی و اجازه به شما داده‌شده است. شما می‌توانید هر زمان که لازم داشتید، تغییرات خاصی را بر روی سرور اعمال کنید و به‌اصطلاح آن را سفارشی کنید. بسیاری از شرکت‌های هاستینگ به شما امکان سفارشی‌سازی کامل سخت‌افزار نصب‌شده بر روی سرور اختصاصی شما را ارائه می‌دهند. بااین‌حال به‌عنوان یک توصیه، از اعمال تغییرات در یک سرور اختصاصی از پیش‌ساخته‌شده خودداری کنید. تمامی بخش‌های این سرور به کمک یک تیم مهندسی IT و هاستینگ ساخته‌شده است تا بتواند بهینه‌ترین عملکرد را از خود نشان دهد.

کنترل سرور اختصاصی در دستان شما است

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث تصمیم شما برای خرید یک سرور اختصاصی شود، یک دلیل ساده است: کنترل. ما در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کرده‌ایم، اما میزبانی اختصاصی به شما مسئولیت کامل در مورد نحوه استفاده از سرور خود را می‌دهد.

به‌عنوان‌مثال، شما حتی در انتخاب نرم‌افزار سروری که ترجیح می‌دهید آزاد هستید. اگر طرفدار کنترل منابع NGINX نسبت به آپاچی هستید، قدرت انجام این کار را دارید. به‌علاوه، می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری را تنظیم کرده و سیستم‌عامل (OS) خود را نصب کنید. به همین دلیل، میزبانی اختصاصی ممکن است یک گزینه فریبنده برای توسعه‌دهندگان وب پیشرفته و کسانی که دارای الزامات منحصربه‌فرد و خاص هستند، باشد.

کنترل سرور در دستان شما است
کنترل سرور در دستان شما است

 بهبود سئوی سایت شما به کمک این مدل سرور ها

سرعت سایت یکی از موارد مهمی است که در حال حاضر به‌عنوان یکی از ملاک‌های مهم در رتبه‌بندی گوگل، شناخته‌شده است. یک وب‌سایت سریع به شما کمک می‌کند که در نتایج گوگل نمایش داده شوید. هر ثانیه اضافی که به زمان بارگذاری شما اضافه می‌شود، 7 درصد تبدیل کمتری به همراه دارد. یک ثانیه تأخیر در زمان پاسخگویی می‌تواند منجر به 11% بازدید کمتر از صفحه و کاهش 16% در رضایت مشتری شود.

46 درصد از افرادی که سبد خرید خود را رها می‌کنند، سرعت پایین وب‌سایت را دلیل آن ذکر می‌کنند.

مقایسه بین سرور های اختصاصی و هاست اشتراکی

 از جنبه‌های مختلفی می‌توان سرور اختصاصی را با هاست اشتراکی مقایسه کرد. یکی از مهم‌ترین مقایسه‌هایی که می‌توان انجام داد ازلحاظ هزینه است. اگر سرور اشتراکی با سایر وب‌سایت‌ها دارید، هزینه‌های راه‌اندازی آن سرور را با آن‌ها تقسیم خواهید کرد. داشتن یک سرور اختصاصی به این معنی است که کل هزینه اجرای سرور و ارتقای سخت‌افزار، نرم‌افزار و امکان کارکنان برای نگهداری سرور را پرداخت خواهید کرد. هزینه‌های سرور اختصاصی بالاتر است، اما گزینه‌های بیشتری خواهید داشت.

پهنای باند سرور

اشتراک‌گذاری سرور به معنای به اشتراک‌گذاری منابع سرور فیزیکی ازجمله پهنای باند، حافظه و پردازش است. اگر وب‌سایت دیگری که روی سرور میزبانی‌شده است ترافیک زیادی ایجاد می‌کند، ممکن است سرعت سایت شما را کاهش دهد. اگر سایت شما انتظار ترافیک زیادی ندارد، ممکن است مشکل بزرگی نباشد؛ اما برای خرید آنلاین، این ممکن است بر سرعت دسترسی مشتریان شما به صفحات تأثیر بگذارد. در یک سرور اختصاصی، تمام پهنای باند و قدرت پردازش تنها به سایت شما تعلق دارد.

پهنای باند سرور
پهنای باند سرور

امنیت

در سرور اشتراکی، نصب فایروال، نرم‌افزارهای بدافزار و تمامی برنامه‌های امنیتی سرور بر عهده شرکت میزبان است. هنگام راه‌اندازی یک سرور اختصاصی، این مسئولیت شماست که نرم‌افزار امنیتی موردنظر خود را نصب کنید. ازآنجایی‌که شما تنها کاربر روی سرور هستید، احتمال ویروس‌ها یا نقض امنیت از سایر سایت‌ها کمتر است.

تجربه فنی

مانند امنیت، در سرور اشتراکی مسئولیت رسیدگی به نیازهای فنی بیشتر سرور بر عهده شرکت میزبان است. مشتریان سرور اختصاصی باید دانش فنی بیشتری داشته باشند تا بتوانند در مدیریت و مدیریت سرور فعالیت کنند.

کنترل

بزرگ‌ترین مزیت یک سرور اختصاصی داشتن تمام کنترل است. درنهایت، با یک سرور اشتراکی، شرکت میزبان تمام مسئولیت‌ها را بر عهده دارد و انتخاب‌ها را برای مشتریان خود انجام می‌دهد. یک سرور اختصاصی به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایی را انتخاب کنید تا عملکرد عملیاتی بهینه را به سایت خود ارائه دهید.

کنترل
کنترل

مزایای استفاده از این نوع سرور ها چیست؟

به‌طورکلی این دسته از سرورها مزیت‌های زیادی به نسبت دیگر موارد دارند. برای مثال درصد آپ تایم در آن‌ها بسیار بالا است. عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند و این به این دلیل است که تنها یک سایت بر روی سرور است. اطمینان بیشتری می‌توان به آن داشت چراکه کل سرور در اختیار شماست. امنیت را خودتان حفظ می‌کنید و بابت ویروس سایت‌های همسایه نخواهید بود. سرعت اتصال در این سرورها بسیار بیشتر از انواع اشتراکی است.

انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد و بسته به نیاز شما می‌توانید تغییرات زیادی بر روی آن اعمال کنید. درواقع سرورهای اختصاصی برای یک هدف خاص طراحی نشده‌اند. بلکه می‌توان از آن‌ها برای میزبانی وب‌سایت‌ها، سرورهای بازی و یا هر چیزی که به مکانی برای چندین رایانه برای ذخیره و خواندن فایل‌ها نیاز دارد، استفاده کرد.

دسترسی نامحدود به امکانات سرور را خواهید داشت.

معایب این مدل سرور ها چیست؟

شاید بزرگ‌ترین عیب این سرورها، هزینه‌ی بالای نگهداری و خرید آن‌ها باشد. شما باید برای بخش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن هزینه‌های زیادی را متحمل شوید و افراد متخصص در این زمینه را برای بررسی و مدیریت آن استخدام کنید.

اگر سایت شما یک سایت کوچک و محلی است، نیازی به استفاده از سرور اختصاصی نیست و به‌نوعی می‌توان گفت مناسب این دسته از سایت‌ها نیست.

برای آن‌که بتوانید عملکرد بهینه‌ای از سرور خود ببیند، باید دانش و مهارت تخصصی کافی را داشته باشید. این برای همه‌ی افراد امکان‌پذیر نیست درحالی‌که هاست‌های اشتراکی نیازی به این‌چنین دانش‌هایی ندارند و همه‌ی کارهای فنی توسط شرکت هاستینگ انجام می‌شود.

معایب این مدل سرور ها چیست؟
معایب این مدل سرور ها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *